La demarcació de Lleida és l’única de Catalunya on la sinistralitat mortal s’ha disparat aquest 2025. Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), el nombre de víctimes ha passat de 6 a 12 en el mateix període de l’any passat, el doble. En canvi, a la resta del país la tendència és a la baixa: Tarragona ha registrat 5 morts (tres menys que el 2024), Girona 6 (un menys) i Barcelona 13 (dos menys).
Pel que fa a la distribució dels accidents mortals, els sinistres han estat força repartits. L’A-2 i l’N-II encapçalen la llista amb tres víctimes cadascuna, mentre que l’AP-7, la C-12, la C-31, la C-1412b i la C-15z han comptabilitzat dues morts per via.
Els Mossos d’Esquadra han intensificat els controls de drogues i alcohol: aquest estiu s’han fet 37.061 proves d’alcoholèmia, amb un descens de positius del 14% respecte al 2024, i 1.918 proves de drogues, un 20% més que el 2019. També han augmentat les denúncies per fatiga (276, un 26% més) i per distraccions al volant, amb 3.415 conductors sancionats, sobretot per ús del mòbil.
En l’àmbit global, de l’1 de gener al present s’han registrat 103 morts en 95 accidents a la xarxa viària catalana, un increment del 9,6% respecte al mateix període de 2024. L’AP-7 continua sent una de les vies més conflictives, amb 12 morts enguany —el doble que l’any passat—, fet que ha motivat el SCT a preparar una anàlisi específica i un paquet de mesures urgents per reduir la sinistralitat, amb una inversió prevista de 10 milions d’euros i l’ús d’eines d’intel·ligència artificial per millorar el control del trànsit.