La Universitat de Lleida (UdL) ha investit aquest dijous doctora “honoris causa” l'economista lleidatana Lourdes Beneria Farré, professora emèrita de la Universitat de Cornell (Estats Units) i Creu Sant Jordi 2018. Considerada una de les millors especialistes en estudis d'economia i gènere vinculats al desenvolupament i la globalització, Beneria s'ha convertit en la setena dona que rep aquesta distinció a la UdL.
"El capitalisme ens ha dut a la crisi climàtica i a un punt possible d'autodestrucció com a sistema econòmic", ha afirmat l'economista durant el seu discurs d'investidura.
Nascuda el 1937 a Boí (Alta Ribagorça), Lourdes Beneria ha explicat com el model de “racionalitat econòmica” i de creixement sense límits del sistema neoliberal està actualment amenaçat, ja que ha arribat a uns límits insostenibles.
"El canvi climàtic i la pandèmia ens han obert els ulls als problemes de creixement descontrolat", sobretot pel que fa al consumisme, ha indicat. "Els excessos de béns que comprem i llencem ens han dut a nivells crítics de deixalles", ha dit, destacant entre tots els sectors productius més contaminants el tèxtil. "Per fabricar una camisa de cotó es necessiten 2.700 litres d'aigua dolça suficients per satisfer les necessitats d'aigua potable d'una persona durant dos anys i mig", ha afegit.
Lourdes Beneria, que també s'ha referit a la contaminació que causen els purins al territori lleidatà, ha defensat substituir el concepte d'"home econòmic" en què es basa el capitalisme pel d'"home solidari" o "dona solidaria". En aquest sentit, ha reivindicat l'economia domèstica com a part integral del sistema econòmic, malgrat s'hagi subestimat en les estadístiques laborals a causa de pràctiques patriarcals i les desigualtats de gènere.
La doctora honoris causa per la UdL ha afirmat que les cures, la càrrega més gran que duen les dones i no els homes, són al centre de l'economia "en tant que representen unes activitats sense les quals la supervivència es fa molt difícil".
La UdL investeix doctora honoris causa l'economista Lourdes Beneria
"El capitalisme ens ha dut a la crisi climàtica i a un punt possible d'autodestrucció", afirma en el seu discurs
ARA A PORTADA
Publicat el 11 de novembre de 2021 a les 17:18
Actualitzat el 11 de novembre de 2021 a les 17:41
Et pot interessar
-
Societat Catalunya podria oferir una trentena de places MIR per a la nova especialitat d’Urgències
-
Societat Tàrrega compra una escola bressol privada per ampliar l’oferta municipal
-
Societat Tanquen els accessos amb vehicle privat al parc nacional d’Aigüestortes
-
Societat Larrosa demana connexions ferroviàries amb els polígons i reformular l’A-14 fins a França
-
Societat Lleida tornarà a obrir el pavelló firal per acollir temporers
-
Societat Llum verda condicionada per als parcs eòlics d’Endesa a les Garrigues