Tradicionalment, el sector de l’oli s’ha basat principalment en la vessant agrícola i el consumidor final s’ha limitat a valorar més o menys el producte i a comparar preus. Des de fa pocs anys, però, que el turisme relacionat amb la cultura de l’oli va agafant pes. Cada vegada són més els productors disposats a ensenyar el procés i el coneixement d’aquest fruit tan preuat i, també són més les persones que mostren interès en conèixer tot el que hi ha al darrere de cada ampolla d’oli -igual que passa amb el vi-.
En aquesta disjuntiva, apareix l’oleoturisme, una forma de turisme que s'enfoca a submergir-se en la cultura catalana a través de l’oli, un dels elements bàsics de la dieta mediterrània. La gent s’interessa per conèixer, descobrir i viure el món de l’oli, ja sigui a través de fires, activitats gastronòmiques o estades en allotjaments rurals de les zones d’oliveres arbequines i molins. A la tardor, just al novembre, comença la collita de l’oliva, un moment ideal per a aquells que volen explorar la ruta de l’oli.
Per als productors, una alternativa viable per revitalitzar aquest sector en crisi. És el cas de l’Anna Gibert, gerent d’Olicatessen, del molí dels Torms, qui afirma que l'oleoturisme pot ajudar a divulgar la cultura de l'oli, un aspecte fonamental per a la seva supervivència. "Jo crec que sí que pot ajudar molt, sobretot a poder fer divulgació de tot el que fem, qui som, com ho fem. Al final, el que ens ajuda és a transmetre la cultura de l'oli, que és el que volem", comenta. En aquest cas, la majoria de persones desconeix la rica cultura de l'oli i la seva importància, i l'oleoturisme podria ser una eina clau per canviar aquesta situació, promovent un major coneixement i apreciació d'aquest patrimoni.
Entre les opcions relacionades amb l’oleoturisme, es poden visitar ecomuseus, museus, parcs temàtics fires o castells. Un exemple és el molíQuadrat Valley, a l'Albagés, que està enllestint la seva oferta turística per poder gaudir d’una experiència autèntica rodejat d’oliveres i conèixer de primera mà el procés d’elaboració de l’oli. Per la seva banda, el Museu de l’Oli de Catalunya, situat a la Granadella, permet als visitants descobrir l’oliva verge d’oliva extra i participar en activitats relacionades amb la seva producció.
A més, les festes i fires de l’oli, com la Festa de l’oli de Belianes o la Fira de l’Oli de Borges, el principal esdeveniment del sector, són oportunitats excel·lents per gaudir de la cultura de l’oli i de les delícies gastronòmiques que ofereix. L’oleoturisme no només és una forma de descobrir la qualitat dels olis d’oliva verge extra, sinó que també és una manera d’apropar-se a la vida rural i d’aprofundir en la història i les tradicions d’aquesta comarca tan rica en patrimoni cultural.
Malgrat el potencial que té l'oleoturisme, alguns productors alerten que no és suficient per resoldre els múltiples problemes que afronta el sector i apunten que caldrà tirar endavant altres mesures. En aquest sentit, els reptes passen per combatre el despoblament de les zones rurals, la manca de relleu generacional i les dificultats d'accés a les terres.
L'oli d'oliva és més que un simple producte; és un patrimoni cultural que defineix la identitat de les nostres terres i la nostra gastronomia. Enfront de la crisi actual, marcada per la sequera i l'augment dels costos de producció, és essencial reconèixer el seu veritable valor. La seva qualitat, anomenada amb raó "or líquid", ha de ser protegida i valorada com un bé d'importància vital.