Un estudi revela que tres de cada quatre dones han patit assetjament sexual en hospitals i universitats

La recerca l'han coordinat Montserrat Gea Sánchez (UdL) i Helena Lgido-Quigley (Imperial College)

Publicat el 10 d’octubre de 2023 a les 10:23
Actualitzat el 10 d’octubre de 2023 a les 10:28
Gairebé 3 de cada 4 dones de l'àmbit sanitari i acadèmic de l'estat espanyol han patit assetjament sexual i prop d'un terç també han sofert alguna forma d'abús.

Són les dades que revela un estudi científic coordinat per la responsable del grup de recerca en cures de salut de l'IRBLleida i professora de la Universitat de Lleida, Montserrat Gea Sánchez, i per la catedràtica a l'Imperial College de Londres, Helena Legido-Quigley, en col·laboració amb Women in Global Health Spain i que aquest divendres s'ha publicat a la revista "Lancet Regional Health – Europe". L'estudi s'ha realitzat entre els mesos d'agost i setembre i insta els responsables universitaris i institucions de salut a abordar la desigualtat de gènere.

L'estudi científic revela que el 73,6% de les enquestades van informar haver sofert assetjament sexual i el 28,7% alguna forma d'abús. Les conseqüències dels abusos, però, van més enllà del mal immediat: el 34,5% de les víctimes informen d'efectes psicològics duradors, inclosos disgust, por, ira, vergonya, ansietat, depressió, trauma i diversos problemes de salut mental.

La recollida de testimonis es va iniciar a través de les xarxes socials, mitjançant una enquesta, el passat 29 d'agost i va finalitzar l'11 de setembre després de la recopilació de 345 històries personals, les quals posen de relleu el problema generalitzat de sexisme i assetjament sexual que afecta, sobretot, dones vulnerables en posicions precàries.

L'assetjament sexual experimentat per les participants adopta formes diferents. L'abús verbal, que consisteix en comentaris inapropiats, ofensius i humiliants és el tipus més freqüent (53%). Els abusos físics, com ara tocaments, grapejades, petons i abraçades inoportunes també són freqüents (44,9%), sobretot en el sector sanitari. Les insinuacions sexuals no desitjades i sexuals no desitjats i la petició de favors sexuals es donen en el 6,4% dels casos, inclòs l'assetjament quid pro quo.