El solar del carrer Arquitecte Montagut que enllaça l'avinguda Francesc Macià amb el carrer Gaudí a l'altura del Mercat Sagrada Família i que fa dècades que és usat com a pàrquing desendreçat d'una vuitantena de vehicles té els dies, o millor dit mesos, comptats. La proposta de pressupost de 2025 que el govern municipal presentarà en el ple del dijous de la setmana que ve, i que té garantida la seva aprovació, contempla la urbanització de la zona per fer-hi possible la construcció d'habitatges d'iniciativa privada, segons van explicar l'alcalde Marc Aloy i el regidor d'Hisenda Pere Massegú durant la roda de premsa dels comptes de l'any que ve.
La finca, que té una superfície d'uns 3.570 metres quadrats comptant la mateixa via, correspon al traçat de la via dels Ferrocarrils de la Generalitat pel teixit urbà de Manresa que es va cobrir fa poc menys de quatre dècades i que, des de llavors, sense gairebé intervencions públiques, més enllà que l'enderrocament d'alguns edificis privats, ha servit d'aparcament "improvisat" sobre una superfície de terra i a una altura superior a la de l'actual propi carrer Arquitecte Montagut, que passa adjacent als edificis de l'oest sense cap tipus de protecció i sense mantenir el traçat natural entre l'avinguda Francesc Macià i el tram del propi carrer Montagut al Mercat.
Actualment, l'espai està dividit, conceptualment, en tres zones. Per una part, la franja occidental per on transcorre actualment el carrer que haurà de mantenir-se per donar accés, com a mínim, als tres guals existents per a vehicles. Per una altra, la franja oriental, ocupada parcialment per l'aparcament, que és propietat privada de dos particulars, i, finalment, la franja central, que correspon a la nova superfície que es va generar quan es va cobrir el traçat, actualment subterrani, dels Ferrocarrils de la Generalitat i que és, per tant, sòl públic. Tot i que els membres del govern no van voler entrar en detalls de la seva urbanització, és previsible que el nou traçat del carrer sigui una extensió del tram del Mercat fins a comunicar amb la boca de l'avinguda Francesc Macià. Per una altra part, a l'actual traçat del carrer hi ha tres guals d'accés de vehicles, de manera que s'haurà de conservar, encara que sigui limitant-hi l'accés motoritzat, de manera que el nivell inferior no podrà seguir el model només per a vianants de l'avinguda Macià, tot i que sí que s'hi podrà mantenir a l'altura de la nova via. Així, l'únic espai on es podrà construir nou habitatge serà a la franja est de l'aparcament, a tocar de les altres finques que no hi tenen accés ni façana viva.
El pressupost per habitatge puja un 121% el 2025
Tal i com van anunciar alcalde i regidor, en els pressupostos de 2025, el govern municipal vol fer una aposta decidida per les polítiques d'habitatge amb l'endreça urbanística, adquisició i enderrocament d'edificis per tal que tant amb la iniciativa pública -a través del compromís del president Illa- com amb la privada es construeixin nous habitatges a la ciutat, incidint, segons van assegurar, en els Habitatges de Protecció Oficial. Per fer-ho possible, el pressupost contempla un increment de la partida per habitatge d'un 121% respecte de 2024, que suposa una despesa de 4,3 milions d'euros, dels quals 3,9 milions són per a inversions.
Per al 2025, el govern municipal ja contempla quatre actuacions habitacionals identificades -o comunicades- al sector Barreres, al carrer Sant Bartomeu, al solar del costat de l'escola Ítaca a la Sagrada Famía, i a l'aparcament de terra del carrer Arquitecte Montagut. Té prevista l'adquisició d'altres edificis i finques, ha assegurat, "però ja es comunicaran quan sigui el moment".