La Campanya d’Excavació Arqueològica de Súria torna a la zona de les Guixeres

Els treballs es desenvoluparan fins el proper 10 de juliol, sota la direcció de l’arqueòloga Ainhoa Pancorbo i la participació d’uns 25 estudiants de l’institut Mig-Món.

Publicat el 26 de juny de 2009 a les 12:33
Aquesta cinquena edició estarà centrada en les restes de l’antiga església preromànica de Sant Pere del Puig, després de les importants troballes de les dues darreres Campanyes d’Excavació Arqueològica, els anys 2007 i 2008. La iniciativa, promoguda per l’àrea de Cultura de l’Ajuntament, compta amb la col—laboració de l’institut surienc i l’autorització del Servei d’Arqueologia de la Generalitat.

Els treballs realitzats en els darrers dos anys han confirmat que les restes d’aquest temple, considerat anteriorment com una capella, són en realitat les de l’església surienca més antiga de la qual se’n conserven vestigis, datada del segle XI i amb una planta d’uns 15 metres de llargària i 4 metres d’amplada.

Enguany s’intentarà delimitar l’àrea de màxim interès arqueològic de l’edifici, amb la neteja, desbrossament i extracció de la capa vegetal existent al seu voltant en una distància mínima de dos a tres metres al seu voltant, a més de fer un mínim de dos sondejos, entre d’altres actuacions.

Les restes de l’església de Sant Pere del Puig formen part d’un jaciment més ampli, conegut com a Puig de Sant Pere, i que inclou les restes d’una antiga torre de guaita i del mas de la Vilella Vella. En un futur es pretén incloure els tres edificis en un únic pla integral i projecte d’investigació per tal de revitalitzar la zona de les Guixeres com a conjunt arqueològic visitable.

Un dels components principals de la Campanya d’Excavació Arqueològica de Súria és la seva vessant pedagògica, amb l’objectiu que els estudiants aprenguin les tècniques d’investigació arqueològica i se sentin partíceps en la recuperació de restes d’interès històric per a la vila. A més d’Ainhoa Pancorbo, en els treballs participaran altres estudiosos, arqueòlegs i professors.