
Un dels àmbits de coneixement de la Universitat de Barcelona és el de l'alimentació i la nutrició. S'hi desenvolupen diversos grups de recerca, s'hi imparteixen dues titulacions de grau (Nutrició Humana. i Dietètica i Ciència i Tecnologia dels Aliments), així com diversos màsters i cursos de postgrau.
A fi de promocionar aquests estudis, i també per afavorir treballs de recerca que relacionin les diverses ciències amb les realitats quotidianes, la Universitat de Barcelona convoca un premi per a treballs de recerca de batxillerat sobre aquesta temàtica. Ferran Adrià, doctor honoris causa per la Universitat de Barcelona, ha acceptat que el Premi porti el seu nom, i l'empresa Gallina Blanca col·labora amb l'esponsorització.
Enguany, s'ha convocat la 5a edició. D'entre els 55 treballs presentats , 6 van quedar finalistes i van ser convocats a una sessió pública de presentació el passat dimarts a l'edifici de la Masia del Campus de l'Alimentació de Torribera (Santa Coloma de Gramenet). En aquesta sessió cada autor/autora disposava de quinze minuts per fer-ne una presentació i el jurat tenia uns cinc minuts per formular-li preguntes. En acabar les presentacions, el jurat es va reunir per deliberar i en acabar va fer pública la resolució.
El jurat va lloar l'alt nivell dels treballs presentats i va atorgar el Premi UB - Ferran Adrià amb Gallina Blanca per al millor treball relacionat amb l'àmbit alimentari a l'Àlex Rodríguez, alumne de 2n de Batxillerat de l'Institut Quercus de Sant Joan de Vilatorrada, pel treball de recerca 'Estudi de la complexitat dels sistemes biològics de fermentació', tutoritzat per la professora Elsa Fenoy Galindo.
El jurat va valorar molt positivament l'enfocament del treball. Tal com va explicar el seu autor, "la realitat pot ser estudiada amb les matemàtiques, de manera que he dut a terme una anàlisi complexa, com és la dels sistemes biològics, com a biologia de sistemes i s'ha idealitzat el procés de fermentació per predir-ne algunes variables".
L'acte de lliurament del premi es farà un cop començat el nou curs acadèmic 2014-15 i serà el mateix Ferran Adrià qui el lliurarà als guanyadors d'aquesta 5ª edició.