De la mateixa manera, el format ha posat a l'aparador artistes emergents que s'han fet coneguts arran de la seva aparició al programa, col·laborant així en la creació d'un star system català i en català que pugui servir de referent per les generacions més joves. Un cop el decorat del plató 1 de TV3 es desmunta i les seves cares deixen d'aparèixer en pantalla setmana rere setmana, el repte és mantenir la popularitat i construir una carrera musical sòlida.
[noticia]233125[/noticia]
És sabut que guanyar un talent show musical no et converteix automàticament en l'artista que tindrà una carrera musical més exitosa. Per posar un exemple, va passar a Operación Triunfo 2017, la primera edició de la tornada del popular talent show a La 1 que ara viurà una quarta joventut de la mà d'Amazon Prime Vídeo. Aquesta edició, tot i guanyar-la l'Amaia, va significar el naixement d'una estrella internacional: l'Aitana. Si ho mesurem amb xifres, mentre que Amaia té 1,2 milions d'oients mensuals a Spotify, les xifres de l'Aitana a la plataforma d'streaming s'enfilen fins als 12,7 milions de fidels.
A una altra escala, el que ha passat amb la primera edició Eufòria és similar. La guanyadora del programa de TV3 va ser la Mariona Escoda després de vèncer la Núria i el Triquell a la final gràcies a uns 85.000 vots dels espectadors (sense comptar els suports de la primera ronda de la final, en què va ser eliminada la Núria). Tot i això, ha estat el Triquell qui millor ha sabut aprofitar el seu pas pel programa per llançar una carrera musical potent com a mínim pel que fa als números i la presència als festivals.
Triquell: una proposta musical inigualable
Tot i quedar segon classificat i no obtenir el premi final, un contracte discogràfic, van haver de passar poques setmanes perquè l'artista anunciés que havia fitxat per Halley Records, la discogràfica de grups com Oques Grasses i Stay Homas i artistes com Suu i Lildami. A més, Triquell va fer públic que estava treballant en el seu primer disc, Entre fluïds, que veuria la llum el 24 de març d'aquest any 2023. La presentació del treball en directe la va fer, dos mesos després, el 13 de maig, a la Sala Apolo amb totes les entrades exhaurides.
Triquell, a la festa major de Terrassa aquest 2023 Foto: Arnau Alcalà
El Triquell té un carisma molt particular que, traslladat a la seva música, fa que la seva proposta musical tingui molta personalitat, però que alhora tingui encaix en un panorama cada dia més orientat als sons urbans. El seu so, combinat amb lletres elaborades i amb missatge, no s'assimila al de cap altre artista del mainstream català. A l'octubre, mig any abans de la publicació del disc, ja va publicar el seu primer single, Jugular, que va ser un èxit rotund i que avui frega els dos milions de reproduccions a Spotify. No és l'únic èxit de l'artista: altres cançons com CBD i espardenyes i Road Trip han tingut també molt bona acollida.
Amb més de 100.000 oients mensuals, és el participant de la primera edició d'Eufòria amb més audiència a Spotify. Segons les últimes dades del compte d'Instagram dedicat al recompte d'oients de música en català Atzacat, que daten de la setmana del 19 al 25 de maig, Entre fluïds era el tercer disc en català més escoltat. Davant hi tenia el mixtape Tas Loko de la Mushkaa, gran revelació d'aquest any, i els líders de la música actual en català, els The Tyets amb el seu Èpic Solete.
A la vida real, la que substitueix les pantalles i auriculars per escenaris i música en directe, el 2023 està sent i serà un any molt profitós per l'artista. Comptant el concert de presentació del disc, la previsió és que el Triquell faci fins a 27 concerts aquest any, alguns de propis i d'altres dins de festivals i festes majors. El seu nom ha format part de festivals de la talla del Canet Rock, el Cruïlla o el Cabró Rock, i és un dels principals noms dels concerts de la Mercè del 2023.
Mariona, Edu Esteve i Scorpio
La guanyadora del talent, la Mariona Escoda, i altres concursants com l'Edu Esteve i l'Scorpio, també estan impulsant la seva carrera musical. Tant la Mariona com l'Edu ho estan fent de la mà de Música Global, discogràfica que va comprometre's a fer un contracte al guanyador d'Eufòria, que en el cas de la primera edició va ser la Mariona. L'Scorpio, per la seva banda, va confiar en Delirics, el segell de 31 FAM i Flashy Ice Cream, entre d'altres. Tot i que els números dels tres a les plataformes d'streaming són similars, entre els 20.000 i 25.000 oients mensuals, els seus estils són força diferents entre si.La Mariona va apostar per una sonoritat pop-rock al seu disc Tal com havia de ser, format per sis cançons i presentat el 16 d'abril del 2023 a la Sala Paral·lel 62 amb la coneguda productora The Project com a empresa organitzadora de l'esdeveniment. Amb aquest, la cantant vallenca farà un total de 13 concerts aquest any, en festes majors però també en festivals com el Nits de Barcelona al Palau de Pedralbes, on va actuar l'1 de juliol d'aquest any.

Mariona Escoda, la guanyadora de la primera edició d'Eufòria Foto: @marionaescoda
L'Edu Esteve, per la seva banda, va publicar el seu EP Ara o mai el 5 de maig amb un estil definit com a "pop vitalista", amb cançons festives i alegres com A Flor De Pell i d'altres més fosques com és el cas de La Cadena. El cantant badaloní va formar part del cartell musical de les Festes de Maig de la seva ciutat. Ara per ara, no costa enlloc que el concursant de la primera edició d'Eufòria tingui algun concert o participació en algun festival pendent.

Edu Esteve, concursant de la primera edició d'Eufòria Foto: Ferran Palou
La que marxa d'aquest so pop és l'Scorpio, que s'ha decantat per fer música que podríem incloure dins el moviment urbà. El seu disc Antares, que va publicar el 14 d'abril, inclou el single Deja vu, un èxit tant al digital com a la ràdio musical catalana. Va formar part del cartell del festival Strenes Urbana, la variant de l'Strenes enfocada específicament a la música urbana en català en què van actuar artistes com la Mushkaa, els Figa Flawas i Flashy Ice Cream, entre molts d'altres. Ara per ara, i segons consta al web del seu segell Delirics, no hi ha programat cap altre concert, i caldrà esperar per conèixer noves dates per veure en directe la cantant del Poblenou de Barcelona.

Scorpio, concursant de la primera edició d'Eufòria Foto: ACN
Les discogràfiques, al costat dels eufòrics
Dels 16 concursants, 14 han continuat el seu camí al món de la música, sigui amb un single, un EP o tot un disc publicat. Onze d'ells ho han fet de la mà de segells que han confiat en la seva projecció i que els han fet un contracte discogràfic. A més dels eufòrics ja repassats anteriorment, participants del concurs com la Laura Gibert (Blanco y Negro Music) o l'Alvert (Picap) també han seguit el seu camí. D'altres, com el Chung-Man, la Nerea o el Pep Munta, han fet música per lliure i l'han publicat a les plataformes d'streaming. Altres, com és el cas del Pedro, no han fet música pròpia però sí que han treballat en projectes vinculats al món de l'espectacle.La Núria, tot i que també ha publicat música, ha format part de l'equip d'El Rey León: El Musical al teatre Lope de Vega de Madrid. El Joan, per la seva banda, va ser un dels cantants del musical Cruz de Navajas, el último Mecano, el musical de gran èxit representat a la cúpula de les Arenes de Barcelona i a molts altres teatres d'arreu de l'Estat. Ha compaginat aquesta feina amb la publicació de música pròpia entre la qual destaca Mai, cançó que vol ser un himne de lluita pels drets del col·lectiu LGTBIQ+.