Un dels clàssics de tota precampanya municipal a Catalunya és "la importància de l'àrea metropolitana". S'hi escriuen articles, i s'hi fan reunions i actes per tal d'aconseguir (o intentar-ho) els millors resultats possibles a la conurbació urbana de Barcelona (i cada cop més, també hi hauríem d'afegir l'àrea metropolitana del Camp de Tarragona). I més enllà dels tòpics de sempre, proposo aquí cinc estratègies electorals / de comunicació política concretes i pensades específicament per a l'àmbit metropolità:
1. Prioritza els recursos (econòmics, humans i de temps): Fer estratègia electoral en zones altament poblades té un avantatge essencial: es tracta de municipis amb molts col·legis electorals (també codis postals), cadascun amb diferents taules, de diferents seccions censals, que podem utilitzar a favor nostre. Així, ens serà relativament fàcil poder centrar la nostra campanya en aquells carrers, illes i barris amb major vot diferencial (estatal vs. municipals, o autonòmiques vs. municipals, per exemple) o latent (aquestes eleccions, respecte a les anteriors). És a dir, totes les eines de les quals disposem (des de les paradetes, passant per les bustiades, porta a porta, o la campanya digital), haurien de tenir en compte aquest factor a l'hora d'assignar-hi recursos.
2. Esborra per sempre de la teva ment el concepte "dir el mateix a tot arreu" com a una virtut en campanyes polítiques... és exactament a l'inrevés. No és només que públics diferents requereixen sempre missatges diferents (sense caure en la contradicció o el cinisme), i a major diversitat de l'electorat major diversitat i especialització del missatge..., és que en un context de desafecció política, partidista i ideològica, els aglutinadors polítics i de vot són cada cop més els temes, i no tant les ideologies o els partits. Estem vivint una transició del vot ideològic-polític al vot temàtic. I això és encara molt més accentuat en l'àmbit municipal.
3. Les xarxes socials són les millors aliades per fer campanya amb pocs recursos, a llocs densament poblats i amb relativament poca implementació de candidats poc coneguts. I aquí, la clau són tres paraules: segmentació, segmentació i segmentació. Així aconseguiràs que cadascuna de les teves propostes / crítiques / missatges, arribi als mòbils dels votants potencialment interessats en les mateixes, per raó de barri, edat, gènere, situació sociolaboral, interessos, etc.
4. La importància de la immigració (també interna). Quants nous edificis s'han construït al teu municipi en els últims quatre anys? Quanta gent ha canviat de residència recentment del teu entorn? La pandèmia i el 'boom' de l'habitatge ha accelerat els desplaçaments demogràfics (immigració interna), que es tradueixen en nous veïns i veïnes que podran exercir per primer cop el dret de vot al seu nou lloc de residència aquest maig, que són uns electors sovint invisibilitzats i que probablement encara no han establert simpaties per un candidat o un altre.
5. Aprofita la tasca dels teus representants en altres institucions. Si bé les eleccions municipals tenen dinàmiques i agregadors de vot propis, els 'hits' aconseguits en altres institucions, si estan ben prioritzats i segmentats poden servir també per reforçar candidatures locals, mobilitzar col·lectius de votants concrets, o incrementar el grau de simpatia cap al candidat / partit en clau municipal en col·lectius determinats. És així com l'acció del Govern en àmbits determinats, o de l'Estat Espanyol, o bé fins i tot les esmenes / propostes d'oposició presentades, si és el cas, si es treballen estratègicament i comunicativament bé, poden servir com a corretja de transmissió des de les cambres parlamentàries respectives fins a la secció censal, o grup de persones concretes d'un municipi metropolità en concret.
1. Prioritza els recursos (econòmics, humans i de temps): Fer estratègia electoral en zones altament poblades té un avantatge essencial: es tracta de municipis amb molts col·legis electorals (també codis postals), cadascun amb diferents taules, de diferents seccions censals, que podem utilitzar a favor nostre. Així, ens serà relativament fàcil poder centrar la nostra campanya en aquells carrers, illes i barris amb major vot diferencial (estatal vs. municipals, o autonòmiques vs. municipals, per exemple) o latent (aquestes eleccions, respecte a les anteriors). És a dir, totes les eines de les quals disposem (des de les paradetes, passant per les bustiades, porta a porta, o la campanya digital), haurien de tenir en compte aquest factor a l'hora d'assignar-hi recursos.
2. Esborra per sempre de la teva ment el concepte "dir el mateix a tot arreu" com a una virtut en campanyes polítiques... és exactament a l'inrevés. No és només que públics diferents requereixen sempre missatges diferents (sense caure en la contradicció o el cinisme), i a major diversitat de l'electorat major diversitat i especialització del missatge..., és que en un context de desafecció política, partidista i ideològica, els aglutinadors polítics i de vot són cada cop més els temes, i no tant les ideologies o els partits. Estem vivint una transició del vot ideològic-polític al vot temàtic. I això és encara molt més accentuat en l'àmbit municipal.
3. Les xarxes socials són les millors aliades per fer campanya amb pocs recursos, a llocs densament poblats i amb relativament poca implementació de candidats poc coneguts. I aquí, la clau són tres paraules: segmentació, segmentació i segmentació. Així aconseguiràs que cadascuna de les teves propostes / crítiques / missatges, arribi als mòbils dels votants potencialment interessats en les mateixes, per raó de barri, edat, gènere, situació sociolaboral, interessos, etc.
4. La importància de la immigració (també interna). Quants nous edificis s'han construït al teu municipi en els últims quatre anys? Quanta gent ha canviat de residència recentment del teu entorn? La pandèmia i el 'boom' de l'habitatge ha accelerat els desplaçaments demogràfics (immigració interna), que es tradueixen en nous veïns i veïnes que podran exercir per primer cop el dret de vot al seu nou lloc de residència aquest maig, que són uns electors sovint invisibilitzats i que probablement encara no han establert simpaties per un candidat o un altre.
5. Aprofita la tasca dels teus representants en altres institucions. Si bé les eleccions municipals tenen dinàmiques i agregadors de vot propis, els 'hits' aconseguits en altres institucions, si estan ben prioritzats i segmentats poden servir també per reforçar candidatures locals, mobilitzar col·lectius de votants concrets, o incrementar el grau de simpatia cap al candidat / partit en clau municipal en col·lectius determinats. És així com l'acció del Govern en àmbits determinats, o de l'Estat Espanyol, o bé fins i tot les esmenes / propostes d'oposició presentades, si és el cas, si es treballen estratègicament i comunicativament bé, poden servir com a corretja de transmissió des de les cambres parlamentàries respectives fins a la secció censal, o grup de persones concretes d'un municipi metropolità en concret.