
Manlleu és el municipi d'Osona que ofereix uns serveis més avançats en administració electrònica. El nou portal municipal, que acaba d'entrar en servei, ofereix, inicialment, l'opció de fer els 34 tràmits més freqüents. Aquest nombre s'anirà incrementant progressivament fins a poder fer la totalitat dels tràmits amb l'administració local.
La responsable d'administració electrònica de l'Ajuntament, Maria Carme Noguer, diu que el desenvolupament d'aquest projecte -que ha trigat dos anys en desenvolupar-se- passa per convertir les TIC com un recurs “més fàcil” per accedir a l'administració. La generalització d'aquests tràmits ha de suposar una reducció “d'estructura” i “costos” per a l'administració.
En el projecte “L'Ajuntament en un clic”, inclòs dins el nou portal municipal, es pot obtenir un volant o certificat d'empadronament, un certificat de constitució d'una parella de fet, una llicència de gual, una llicencia d'obres de comunicació prèvia o el registre al cens d'animals de companyia. En el cas de les empreses poden fer-hi gestions com la llicència d'obres amb projecte, la llicència municipal ambiental o l'autorització d'una parada del mercat municipal.
El requisit per poder fer aquest 34 tràmits en línia es disposar d'un certificat digital (idCAT, eDNI, CAMERFIRMA) que es poden obtenir gratuïtament, per exemple, des del propi ajuntament. L'Ajuntament ha eliminat algunes taxes per a determinades sol•licituds que es facin telemàticament. El consistori aposta per la finestreta administrativa única ja que a través de l'aplicació es podran fer gestions relacionades amb altres ens gràcies a un acord de col•laboració amb les altres administracions públiques.
Maria Carme Noguer assegura que amb aquesta administració oberta “24 hores al dia i 365 dies a l'any” fa que desaparegui la barrera “temps i espai” en la relació entre ciutadà i administració. Utilitzant aquest servei es permet al ciutadà rebre totes les notificacions que trameti l'Ajuntament en una bústia electrònica “gratuïta i fàcilment accessible”. Aquesta bústia requereix d'autentificació amb el certificat digital.
El nou web
Aquesta administració electrònica s'inclou dins el renovat web municipal que vol ser més “innovador, atractiu i fàcilment consultable” que l'anterior. Aquest nou espai incorpora eines 2.0 tant pel que fa a l'ús de les xarxes socials com a l'obertura de nous canals de comunicació. Una part dels continguts del web ha estat adaptada per ser utilitzada per persones amb discapacitat visual.
El nou web incorpora sota un mateix paraigües tots els webs que fins ara existien de diferents àrees municipals. Aquest fet ha de permetre, segons Noguer, facilitar la “localització, accés i transversalitat de la informació”. El nou espai virtual ha estat creat amb software lliure per fomentar la cultura de l'”open source” en l'àmbit públic.
El director general d'Administració Local, Carles Bassaganya, i Laia Claverol, coordinadora d'assistència Local de la Diputació de Barcelona, van destacar aquest dilluns en la presentació l'aposta per la “transparència” del consistori osonenc. Els responsables de Generalitat i Diputació van insistir en la bona feina feta en aquest projecte que pot acabar servint per altres consistoris perquè s'ha aplicat software que es pot utilitzar sense llicència.
----------------------
NOTA DE PREMSA
AJUNTAMENT DE MANLLEU
El nou portal a Internet de Manlleu és l’únic d’Osona i un dels pocs de Catalunya que incorpora una oficina virtual de tràmits
- S’han eliminat algunes taxes per als tràmits que es facin via telemàtica
Aquest dilluns, dia 17 de maig, coincidint amb el Dia Internacional d’Internet, l’Ajuntament de Manlleu va presentar al públic el seu nou portal municipal, www.manlleu.cat, que ha renovat i dotat de nous continguts per fer-lo més innovador, atractiu i de fàcil consulta. El nou portal és el primer de la comarca d’Osona i dels pocs de Catalunya que incorpora una oficina virtual de tràmits, que permet a la ciutadania fer les gestions municipals des de casa.
La presentació es va fer ahir a la tarda a la sala de sessions de l’Ajuntament, amb la intervenció de l'alcalde de Manlleu, Pere Prat; el director general d’Administració Local de la Generalitat de Catalunya, Carles Bassaganya; la coordinadora de Concertació i Assistència Local de la Diputació de Barcelona, Laia Claverol; i la coordinadora d’Organització, Persones i Administració electrònica de l’Ajuntament de Manlleu, M. Carme Noguer.
Pere Prat es va mostrar orgullós de la nova seu virtual de Manlleu, i va agrair la feina als serveis municipals que l’han elaborat, i la col•laboració de la Diputació i de la Generalitat. Prat va fer una reflexió personal sobre les noves tecnologies: “cal que estiguin al servei de les persones i no al revés, perquè no ens acabin robant temps”.
Per la seva banda, Carles Bassaganya va destacar el caràcter pioner del nou portal de Manlleu, “ja que és el primer d’Osona i un dels pocs de Catalunya que incorpora una oficina virtual de tràmits”, va dir. Bassaganya va remarcar que des de fa anys el web de Manlleu és un referent per al món municipal.
Laia Claverol va reconèixer l’esforç de l’Ajuntament a millorar processos municipals interns i a innovar amb aquest nou web, i va destacar que ha estat elaborat amb programari lliure.
M. C. Noguer va ser l’encarregada de fer una exposició sobre les novetats que aporta el nou portal de l’Ajuntament i sobre com fer tràmits municipals des de casa, amb l’únic requisit de comptar amb un certificat digital gratuït. A més, va explicar que s’han eliminat algunes taxes municipals per als tràmits que es facin per via telemàtica.
Després de l’acte institucional, es va fer una presentació lúdica a la plaça Fra Bernadí, amb la teatralització “La família Gallofret tramita per Internet!”, a càrrec de la companyia Entre cametes. I en unes carpes es va mostrar a la ciutadania el funcionament del nou web i de l’oficina virtual de tràmits.
L’Ajuntament ha posat molt d’èmfasi a incorporar al nou web totes les eines que ofereix la web 2.0, tant pel que fa a l’ús de xarxes socials com a l’obertura de nous canals de comunicació i informació més interactius i dinàmics. Alhora, els continguts s’han fet el màxim d’accessibles per a les persones amb discapacitat.
El nou portal de Manlleu estructura els continguts en base a quatre grans àmbits temàtics: la Ciutat, les Persones, l’Economia i l’Ajuntament, de manera que es facilita així la consulta i localització de la informació per temes, pensats i estructurats pensant amb la ciutadania. També s’han incorporat uns mòduls fixos -Agenda, Notícies, Ofertes de Treball Municipal, etc.- que poden ser consultats des de qualsevol apartat del nou web, per facilitar-ne la localització, independentment de quin tema s’estigui consultant al web.
Gràcies a eines com el Facebook, myspace.com, Youtube o moltes d’altres, es poden veure vídeos, fotografies o d’altres continguts multimèdia en qualsevol moment i de manera fàcil i còmoda, afavorint, alhora, incorporar a aquestes xarxes socials les pàgines, continguts o arxius del nou web que les persones desitgin.
El nou web incorpora sota un mateix paraigües tots els webs municipals, facilitant-ne així la localització i accés, de la mateixa manera que en el cas dels diferents blocs municipals.
L’àmbit de l’Ajuntament és el que incorpora els requisits i condicions que preveu la Llei d’accés de la ciutadania als serveis públics per a la seu electrònica i, des d’aquest apartat, com també des de qualsevol lloc del web, es podrà accedir a l’oficina virtual de tràmits municipals, L’Ajuntament a un clic, des d’on es podran fer una gran part de les gestions i tramitacions que la ciutadania fa habitualment amb l’Ajuntament (més informació més avall).
El nou web està fet en PHP y MySQL, dues eines d'ús lliure per qualsevol persona, que destaquen no només per no haver de pagar cap tipus de llicència, sinó per la seva fiabilitat, rapidesa, constant evolució i millores. L’Ajuntament ha volgut apostar pel programari lliure en la configuració i disseny d’aquesta nova eina, contribuint així a fomentar la cultura de l’open source en l’àmbit públic.
En el procés de definició, configuració i allotjament del nou web s’ha rebut el suport de la Diputació de Barcelona, i s’ha comptat amb l‘ajut econòmic de la Fundació ONCE i de l’IMSERSO (Administració de l’Estat) per dotar el nou web dels màxims estàndards d’accessibilitat per a les persones amb discapacitat.
L’AJUNTAMENT A UN CLIC
La nova oficina virtual de tràmits municipals és fruit de l'aposta de l’Ajuntament de Manlleu per fer més simples, ràpids i còmodes els tràmits administratius, i fomentar la transparència i l’eficiència en la gestió administrativa.
A L’Ajuntament a un clic s’agrupen els tràmits més utilitzats per la ciutadania i les empreses en les seves relacions amb l’Ajuntament. Ara hi ha 32 tràmits que es poden fer totalment només disposant d’un certificat digital gratuït, una xifra que en el futur s'anirà incrementant fins a assolir que el 100% dels tràmits es trobin disponibles.
Des d’aquí es poden descarregar models de sol•licitud corresponent a cadascun dels tràmits per presentar-los físicament o bé es pot presentar la sol•licitud telemàticament, amb total garantia de seguretat, ja que el portal s’integra dins l’àmbit de la seu electrònica municipal i es troba seguritzat.
Exemples de tràmits que es poden fer en línia són obtenir un volant o un certificat d’empadronament, un certificat de constitució de parella de fet, una llicència de gual, una llicència d’obres de comunicació prèvia, l’alta a la xarxa municipal d’Internet manlleuconnecta, la bonificació per la taxa de subministrament d’aigua potable, el registre al cens d’animals de companyia o la inscripció a un procés de selecció per cobrir llocs de treball de l’Ajuntament.
Per a les empreses, entre d'altres, destaquen la llicència d’obres amb projecte, la llicència municipal ambiental per activitats que ho requereixin o l’autorització d’una parada al mercat municipal. Alhora, es podran subscriure avisos per noves licitacions de projectes o altres contractes administratius que iniciï l'Ajuntament.
Els avantatges de l’oficina virtual de tràmits són:
1. Més accessible: es poden localitzar de manera senzilla els tràmits municipals, que fins ara no estaven recollits ni sistematitzats en cap entorn públic.
2. Administracions interconnectades: es poden presentar sol•licituds adreçades a l’Administració de la Generalitat i de l’Estat, gràcies a què l’Ajuntament s’ha adherit al Conveni marc subscrit entre l’Estat i la Generalitat per a la implantació d’un model integrat d’atenció ciutadana a Catalunya.
3. Més eficient: si es fa el tràmit a través de L'Ajuntament a un clic, la ciutadania s'estalvia diners i temps, ja que s'han eliminat algunes taxes per a les sol•licituds que es facin telemàticament i s’han eliminat passos que no aporten valor. Alhora, s’ha posat en marxa a través de La meva bústia un sistema de notificacions electròniques segures. Qui ho desitgi, si disposa d’un certificat digital (idCAT, eDNI...), podrà rebre en aquesta bústia electrònica totes les notificacions que trameti l’Ajuntament.
4. Més transparent i personalitzat: una altra de les novetats és l’apartat Els meus expedients, on la ciutadania pot consultar en temps real el contingut i data d’emissió dels diferents documents i tràmits que estan relacionats amb el seu expedient administratiu, i l'estat en què es troben les seves sol•licituds.