El Síndic de Greuges atén 31 queixes i 42 consultes a Manlleu i Torelló

Rafael Ribó i el seu equip visiten Osona.

Publicat el 26 de febrer de 2010 a les 10:42
 

L'Oficina del Síndic de Greuges va estrenar aquest dijous el doble desplaçament al territori en un mateix dia coincidint amb la sortida número 90. L'Oficina, encapçalada pel Síndic, Rafael Ribó, va instal·lar-se durant la jornada a Manlleu i Torelló. Ribó va valorar molt positivament l'experiència ja que amb només un dia de sortida s'han registrat números molt similars a totes les actuacions realitzades l'any passat en els dos municipis.

Segons les dades facilitades pel mateix Síndic, durant la jornada de treball van fer-se a Manlleu 33 actuacions (11 queixes i 22 consultes). En el cas de Torelló es van registrar un total de 40 actuacions (20 queixes i 20 consultes).

A Manlleu, mentre l'equip del Síndic rebia les queixes al Museu Industrial del Ter, Ribó visitava l'Hospital de Sant Jaume i el CAP. També va presentar-se a les instal·lacions de l'empresa de serveis per a la sostenibilitat lavola, a l'Ajuntament i també va reunir-se amb entitats del barri de l'Erm.

Segons les dades facilitades pel mateix Ribó, durant el 2009 es van registrar un total de 30 actuacions a Manlleu. En el cas de les set queixes van estar relacionades amb la planificació del sistema escolar i els processos d'acolliment d'adopció. Pel que fa a les consultes van ser per consum i per actuacions de l'administració pública.

A Torelló, l'equip del Síndic va rebre les queixes a la Cooperativa. Ribó va visitar durant la jornada les dependències de la Policia Local i el CEIP Vall del Ges. Després de la seva reunió amb l'alcalde, Miquel Franch, el Síndic va signar amb el consistori un conveni de supervisió singularitzada pel municipi. També es va trobar amb el consistori infantil.

L'any passat la institució va fer 36 actuacions relacionades amb Torelló. En el cas de les cinc queixes van estar relacionades amb el subministrament elèctric i de gas, l'administració judicial, les necessitats educatives especials i un procediment administratiu sancionador. Pel que fa a les consultes van dominar les queixes per sancions administratives.

Ribó està satisfet d'aquesta primera experiència de doble visita al territori perquè diu que és la "plena confirmació" que si es "difon l'existència de la institució" els ciutadans acaben fent arribar els seus greuges. Ribó destaca que les queixes dels dos municipis estan en la mateixa línia de poblacions de la seva mateixa dimensió.

Des que el 1996, l'Oficina del Síndic va començar a fer desplaçaments per Catalunya s'han fet un total de 90 sortides. Aquesta és la tercera vegada que l'Oficina es traslladava a Osona. Les dues anteriors ocasions s'havia presentat a Vic.

- Més informació al web del Síndic


---------------------------------------------------------------------------------

(Nota de Premsa - Ajuntament de Torelló)

L'Ajuntament i el Síndic de Greuges signen un conveni per impulsar la defensa dels drets en l’àmbit local

L’alcalde de Torelló, Miquel Franch, i el Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, han signat, aquest dijous, un conveni de col·laboració per tal d’oferir una millor atenció als habitants de Torelló en la defensa dels seus drets en l’àmbit local. El conveni estableix que el Síndic ha d’oferir a l’Ajuntament una supervisió singularitzada de la seva actuació.

Aquesta es concretarà, d’una banda, en la tramesa a l’Ajuntament d’un informe anual que reculli la situació de les queixes gestionades referents al municipi i una estadística de les consultes provinents de persones i entitats de Torelló que hagi atès el Síndic. D’altra banda, el Síndic també podrà assistir a un plenari municipal per exposar i debatre l’informe esmentat.

Després de l’acte de signatura, tant l’alcalde com el Síndic han mostrat la seva satisfacció pel nou servei que s’oferirà als ciutadans de Torelló i pel que significa d’aproximació de la institució als ciutadans i alhora de garantia dels seus drets enfront de l’administració.

Les dues institucions acorden també donar la màxima celeritat a la tramitació de les queixes presentades al Síndic que afectin competències municipals. Amb aquesta finalitat, el Síndic podrà desplaçar-se al municipi per comprovar sobre el terreny l’abast d’una queixa. També podrà traslladar a Torelló els assessors que consideri adients perquè s’entrevistin amb les persones o les entitats que ho sol·licitin i l’Ajuntament ha de facilitar-los un espai que estarà situat al Viver d’Empreses de Serveis (Gestiomat).

L’Ajuntament, amb l’acord previ amb el Síndic, també crearà sistemes per divulgar la figura del Síndic, com ara editar un díptic sobre les diferents vies d’accés a la institució perquè la població de Torelló en sigui coneixedora. A més, l’Ajuntament ha d’incloure l’enllaç del Síndic al seu web. A petició del Síndic, l’alcalde ha de posar a la seva disposició els responsables polítics i funcionaris pertinents perquè l’informin de les circumstàncies i els antecedents que fan referència a la queixa.

El conveni inclou també els diversos procediments que el ciutadà pot utilitzar per presentar una queixa al Síndic: de manera presencial o per correu ordinari a la seu del Síndic; per telèfon, trucant al 900 124 124; per correu electrònic a l’adreça sindic@sindic.cat; per fax al 933 013 187; pel web www.sindic.cat; lliurant-la al personal del Síndic durant alguna de les seves visites al municipi o per mitjà de la bústia, d’ús exclusiu del Síndic, que s’instal·larà a la planta baixa de l’edifici de l’Ajuntament.

El Síndic podrà proposar que s’iniciï un procediment de mediació que faciliti una resolució positiva i ràpida de les queixes, sempre a petició conjunta dels interessats i de l’Ajuntament. El seguiment del conveni el farà un grup de treball format per representants de les dues institucions.

El conveni té una vigència de dos anys. Aquest és el dotzè conveni d’aquestes característiques que signa el Síndic amb un municipi. Els anteriors van ser amb els ajuntaments de Sant Adrià de Besòs, Castellar del Vallès, Sant Sadurní d’Anoia, Cubelles, Cardedeu, Sant Pere de Ribes, Barberà del Vallès, Canet de Mar, Matadepera, Esparreguera i Tàrrega.

El 2009 el Síndic va iniciar 36 actuacions (7 queixes i 29 consultes) provinents d’habitants de Torelló. El 2008 les actuacions van ser 29 (5 queixes i 24 consultes).

----------------------------------------------------------------------------

(Nota de Premsa - Ajuntament de Torelló)


El Síndic de Greuges es desplaça a Torelló i es reuneix amb el consistori infantil

L’oficina del Síndic de Greuges s’ha desplaçat a Torelló en el marc de la voluntat de divulgar i apropar la institució a les persones i oferir la possibilitat que puguin presentar queixes o fer consultes sobre les administracions. Dins d’aquesta visita, Rafael Ribó s’ha reunit amb el consistori infantil.

Durant tot el dia, membres de l’equip del Síndic han rebut les queixes i les consultes dels ciutadans a les instal·lacions de Gestiomat. Per a l’equip del Síndic també és una oportunitat de conèixer de primera mà les problemàtiques de la població i mantenir un contacte més directe amb les persones.

Rafael Ribó, juntament amb membres del seu equip, han visitat les dependències de la Policia Local i el CEIP Vall del Ges on s’ha reunit amb els representants de la comunitat educativa del centre. Abans d’anar a l’Ajuntament i reunir-se amb l’alcalde, Miquel Franch, el Síndic ha mantingut una trobada amb els regidors del consistori infantil, a la biblioteca del CEIP Vall del Ges.

En la reunió, Rafael Ribó ha felicitat la iniciativa del consistori infantil pel que representa de participació ciutadana i perquè dóna veu al col·lectiu dels infants. Els regidors infantils, per la seva banda, s’han interessat per la feina del Síndic pel tipus de queixes i consultes que li arriben i pel seu grau d’eficàcia.

Pel que fa a les actuacions procedents d’habitants de Torelló, l’any 2009 el Síndic va iniciar 36 actuacions (7 queixes i 29 consultes). El 2008 es van realitzar 29 actuacions (5 queixes i 24 consultes). Les queixes rebudes l’any passat van estar relacionades amb el subministrament elèctric i el gas; l’administració judicial; les necessitats educatives especials; i el procediment administratiu sancionador. Pel que fa a les consultes, l’àrea que en va registrar més va ser la de procediment administratiu sancionador (5 consultes).

Des de 1996, l’oficina del Síndic ja ha fet 90 desplaçaments arreu de Catalunya, 56 dels quals durant l’actual mandat del síndic Ribó. Aquesta és la tercera vegada que el Síndic desplaça la seva oficina a Osona, on ja ha visitat Vic en dues ocasions, l’octubre de 2001 i el març de 2008.

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, es va reunir amb el consistori infantil de Torelló. Foto: Ajuntament de Torelló