Desdoblament, ha, ha, ha!

Publicat el 01 d’abril de 2019 a les 07:00
Quina llàstima! Amb la convocatòria d’eleccions espanyoles i sense pressupostos, la línia 3 de Rodalies, la de Vic, s’ha tornat a quedar sense el somni del desdoblament. Quina novetat, oi? Decideixo fer una investigació ràpida per saber des de quan parlem del desdoblament de l’R3 i ja us avanço que el resultat és decebedor.

Faig una cerca a Google amb les paraules “desdoblament línia tren Vic” i aquests són alguns dels titulars que més em criden l’atenció:
- Abril del 2010. Agència Catalana de Notícies: “Front comú pel desdoblament de la línia de tren de Puigcerdà”.
- Novembre del 2013. NacióDigital: “Foment es compromet a desencallar el projecte de desdoblament del tren de Vic”.
- Gener del 2014. NacióDigital: “Els alcaldes de la C-17 volen terminis clars per al desdoblament del tren”.
- Desembre del 2014. NacióDigital: “Santi Vila exigeix en 25 dies els estudis informatius del desdoblament parcial del tren”.
- Febrer del 2015. Diari de Girona: “Acord per iniciar al 2016 les obres de desdoblament per trams de la línia de tren de Vic”.
Maig del 2015. Ara: “El desdoblament de l’R3 no estarà fet abans del 2020”.

Trobo que, en aquesta primera cerca, m’han sortit titulars relativament recents. Això sí, carregats de promeses incomplertes. Vull anar més enllà, així que escric la paraula “desdoblament” en el buscador d’aquest portal i surten titulars que, vistos amb perspectiva, fan riure:

- Any 2007, fa dotze anys: “El desdoblament de la línia de tren de Vic tindrà prioritat d’inversió en els propers anys”.
- Un any després: “El Pacte Nacional per a les Infraestructures prioritzarà el desdoblament del tren de Vic”. 
- I atenció a aquest! Febrer del 2009, ara fa exactament deu anys: “Llum verda al desdoblament del tren entre Montcada i Vic”.

Definitivament no hi ha res a fer. En aquests dotze anys, s’ha desdoblat l’Eix Transversal, s’han fet millores importants a la C-17, Vic ja ha tingut dos alcaldes (Vila d’Abadal i Erra), quatre presidents de la Generalitat (Montilla, Mas, Puigdemont i Torra) i tres presidents del govern espanyol (Zapatero, Rajoy i Sánchez). A Osona.com, hi escric des del 2011 i també he dedicat al desdoblament almenys tres articles. En un d’ells, per exemple, deia que abans veurem la independència que el tren desdoblat. A aquest ritme, potser sí!

És cert que és una línia complicada, que passa per zones on desdoblar les vies seria molt difícil i les obres serien d’una gran envergadura, però, en un món tan avançat, en què fins i tot hi ha cotxes que volen, realment no s’ha pogut trobar una solució? El tren va arribar a Vic a finals del segle XIX. Més d’un segle després, la línia continua avançant al mateix ritme que aquelles primeres locomotores de vapor. Com diria en Basté, no pot ser!