Opinió

​Els ODS i la universitat

«Les universitats tenen i han de tenir un paper cabdal en l'assoliment de l'Agenda 2030»

Josep-Eladi Baños
18 de maig del 2021
El 25 de setembre de 2015 l’Assemblea General de Nacions Unides va aprovar l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible amb la voluntat d’erradicar la pobresa, lluitar contra la desigualtat i la injustícia, i posar fre al canvi climàtic, entre altres. Aquesta agenda ha de marcar l’acció global per al desenvolupament del planeta fins a l’any 2030 i configura un full de ruta ple d’actuacions a petita i a gran escala, connectades entre si per assolir un objectiu comú. Dit en altres paraules, assolir o no assolir allò fixat a aquesta agenda condicionarà directament i definitivament el nostre futur com a humanitat. 

L'Agenda 2030 és (o hauria de ser) d’aplicació universal, i es desplega en tres dimensions –l’econòmica, la social i l’ambiental— a través d'un sistema de 17 objectius de desenvolupament sostenible, cadascun dels quals inclou diferents fites (en total 169) que contribueixen al seu assoliment. Un d’aquests objectius, el quart, fa referència a l’Educació, i especifica la necessitat de garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat, així com de promoure oportunitats d’aprenentatge per a tothom i al llarg de tota la vida. 

És singular per diferents motius. D'entrada, perquè aquesta és la primera vegada que l’agenda política internacional considera l’educació superior important per assolir el desenvolupament sostenible a escala planetària. En segon lloc, perquè aquest objectiu connecta de ple amb una de les tres missions del sistema universitari de Catalunya (i m’atreviria a dir que de la resta del planeta), que és l’accés universal i permanent a l’educació superior. I finalment perquè, aterrant-ho d’aquesta maneres, queda clar que les universitats i els centres de recerca (d’aquí i d’arreu) són i seran agents clau perdonar resposta als reptes de futur de la humanitat. 

I no només és l’ODS quatre el que involucra les universitats en aquesta Agenda 2030. Tots i cadascun dels objectius de desenvolupament sostenible connecten amb els centres d’educació superior i de recerca d’una manera o d’una altra. Sense anar més lluny, fixem-nos en tot el que la recerca pot fer per millorar la salut i el benestar de les persones (ODS 3), per garantir l’accés a l’aigua neta i al sanejament a escala mundial (ODS 6), a lluitar per frenar l’escalfament global (ODS 13) o a millorar la vida en els ecosistemes aquàtics i terrestres (ODS 14 i 15). O de quina manera pot contribuir la Universitat en sí mateixa, en la formació de les noves generacions de professionals, per avançar en la igualtat de gènere (ODS 5) o en la pau, la justícia i l’existència d’institucions sòlides (ODS 16). O com, la institució en sí, pot ser un exemple per al seu entorn per fomentar els entorns i les comunitats sostenibles (ODS 11), el consum responsable (ODS 12), la innovació (ODS 9) o l’ús d’energia neta (ODS 7). I això per citar només alguns exemples.

El pla d'acció de l'Agenda 2030 a les universitats de Catalunya. El "Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya" del govern de la Generalitat ha derivat en l'impuls de l'Aliança Catalunya 2030, una coalició entre institucions públiques i privades, en el qual participa també participa el grup de treball de l'Agenda 2030 del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). El món universitari no podia ni volia faltar en un projecte que de fet lliga amb el que ja ha estat fent durant anys. 

En el cas de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), el 2019 ja es va adherir a l'acord de govern d'emergència climàtica de la Generalitat de Catalunya, com la resta de les grans universitats catalanes. I des de molt abans ha anat fent passos, alguns de petits i d’altres de més grans, però tots en la mateixa direcció, per avançar cap al que ara es concreta ens els 17 ODS. Per exemple, el número 13 insisteix en les conseqüències catastròfiques de l’excés d’emissions i de la falta de compromís global en la lluita contra el canvi climàtic. En aquest context, la Universitat aporta el seu gra de sorra realitzant accions en l’àmbit de la sostenibilitat, la recerca o la docència des de l’Ecocampus, un projecte transversal iniciat l’any 2006 per aconseguir unes infraestructures i instal·lacions referents en termes de sostenibilitat, eficiència, seguretat, confort i flexibilitat. 

Des de llavors, les accions dutes a terme han permès reduir i optimitzar els consums d’energia i aigua. També hi ha instal·lades plaques fotovoltaiques, amb un total de 60kW de potència, que generen energia per a autoconsum. I fruit de la incorporació al grup d’energia del CSUC, el 100% de l’energia comercialitzada a la UVic ja és d’origen renovable. En l’àmbit de canvi climàtic, anualment es calculen les emissions de gasos d’efecte hivernacle i es participa en el Programa d’Acords Voluntaris de la Generalitat de Catalunya per reduir la petjada de carboni. El projecte d’e-mobilitat, en virtut del qual es disposa de tres cotxes elèctrics per a mobilitat corporativa, que també poden ser utilitzats per la resta de socis de la cooperativa de Som Mobilitat, és un bon exemple d’iniciatives que es poden impulsar en el marc de  l’ODS Ciutats i comunitats sostenibles (ODS 11). 

En l'àmbit de recerca i transferència de coneixement, actualment dos grups de recerca de la UVic-UCC treballen per diagnosticar i pal·liar l’emergència climàtica: el de Biodiversitat, Ecologia, Tecnologia i Gestió Ambiental (BETA) i el d’Ecologia Aquàtica (GEA). A més, quatre càtedres s’alineen clarament amb els reptes proposats per l’Agenda 2030: la d’Agroecologia i Sistemes Alimentaris, la UNESCO Dones, Desenvolupament i Cultures, la de l’Aigua, Natura i Benestar i la de Bioètica. Alhora, el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) se suma a aquesta lluita a través de la seva tasca investigadora i de transferència de coneixement en l’àmbit dels ecosistemes fluvials.

Amb la voluntat d’explicar per què i com les universitats (i més en concret la nostra) tenen i han de tenir un paper cabdal en l’assoliment de l’Agenda 2030, i coincidint amb la Jornada de Portes Obertes que el campus Vic de la Universitat ha organitzat, la UVic-UCC ha elaborat una exposició que recull alguns dels aspectes més rellevants de l'activitat docent, investigadora i de comunitat que, des del sí de la Universitat, incideixen en cadascun dels 17 ODS. No es tracta només de donar a conèixer a la societat de quina manera estem plenament compromesos i contribuïm, en la mesura de les nostres possibilitats i des del nostre àmbit d'influència, a l'assoliment de tots i cadascun objectius de l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible. També es tracta de transmetre a la resta de la societat la necessitat vital de ser prou sensibles i proactius per assolir aquests objectius pel bé de les generacions futures.
El més llegit