Aquests darrers dies a Vic el tema sobre l'ús de l'espai públic ha tornat a estar sobre la taula. Al passat ple municipal es va aprovar el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible per una ciutat més saludable que defineix el model de mobilitat de Vic. Aquest pla recull accions que, de ben segur, seran molt positives per fer de Vic una ciutat més saludable amb carrers més atractius i segurs, i millores per avançar cap a l'accessibilitat amb l'eliminació de barreres arquitectòniques.
Però no només son necessàries millores arquitectòniques, cal concebre l'espai públic com a espai compartit que tots i totes hem de respectar, i malauradament això no és sempre així. Sovint trobem excessos del sector de l'hosteleria vers l'ocupació de la via pública amb una invasió de taules a les voreres de carrers i a les places. Aquest fet posa en evidència que és necessari obrir el debat sobre la racionalització dels espais dedicats a terrasses.
Les normes de convivència de l'espai compartit també passen per fer respectar l'espai per a la circulació de vehicles i els aparcaments: és habitual trobar cotxes aparcats als carrils bici que impedeixen la circulació de forma segura, com també és habitual trobar cotxes aparcats en doble fila o mal aparcats, especialment a les hores d'entrada i sortida de les escoles, que dificulten la circulació fluida de vehicles i vianants.
La cursa infantil adaptada que va tenir lloc a Vic el passat cap de setmana va reobrir, un cop més, el debat sobre les necessitats de la població amb diversitat funcional: de poc servirà una vorera sense barreres arquitectòniques per a una persona amb mobilitat reduïda si ha d'esquivar una taula de bar per accedir-hi, i no pot travessar el carrer perquè hi ha un cotxe mal aparcat.
Sens dubte, calen inversions en millores arquitectòniques però també calen campanyes de sensibilització i mesures perquè la ciutat sigui pels veïns i es pugui gaudir d'un espai públic de qualitat i per a tothom.
Ara a portada
-
Societat Un veí del centre de Vic: «Vaig anar a dormir i encara no hi havia llum» Irene Giménez Vinyet
-
Societat Entre la llum de la plaça Major i la foscor a gran part dels barris: així es va viure a Vic l'apagada elèctrica Redacció
-
Societat Una metgessa del CAP de Centelles: «Hem tornat a fer les receptes amb paper i bolígraf, com abans» Redacció
-
Societat Catalunya recupera la normalitat a la xarxa elèctrica i Rodalies torna parcialment Lluís Girona Boffi
-