ARA A PORTADA
Sembla talment que anem curts de memòria i d’orgull. El poeta Joan Vinyoli, mort el 1984, no ha rebut encara l’atenció que es mereix de part de l’estament universitari del país i ha de conformar-se, ara per ara, amb el mirament extraordinari que li professa el matemàtic selvatenc Pep Solà i Bohigas, el qual, amb una sensibilitat i humilitat inhabituals, ha escrit la fantàstica –i de moment única– biografia exhaustiva del gran líric: “La bastida dels somnis. Vida i obra de Joan Vinyoli” (2010). Vint anys de dedicació constant i silenciosa a l’estudi de la seva vida i obra han precedit la redacció d’aquest vibrant i profund assaig biobibliogràfic de l’autor de Vent d’aram. Les quimeres personals, a vegades, passen al davant de les empreses col•lectives.
La tendència general, però, és la que és i continuem practicant aquest costum rar d’ignorar, gairebé de manera sistemàtica, els nostres artesans de la paraula. Un altre exemple manifestament sorollós d’aquesta anomalia cultural és l’oblit a què hem condemnat, darrerament, Salvador Espriu i Pere Quart, poetes enormes armats d’una vasta cultura i servidors fidels, cadascun a la seva manera, de Catalunya. Morts el 1985 i el 1986, respectivament, no en parla ningú, ni les nostres acadèmies ni les nostres institucions polítiques, ni tan sols aprofitant l’excusa rodona dels primers 25 anys dels seus traspassos, escaiguts la temporada passada i la present.
Encara no està, però, tot perdut. La iniciativa popular mitiga una mica, sortosament, el silenci atroç de les elits acadèmiques i polítiques. El Correllengua 2011 es dedica, enguany, a recordar la figura de Joan Oliver-Pere Quart i, així, moltes poblacions d’arreu de la geografia catalana poden retre el seu particular homenatge a l’exiliat que sempre va somiar una pàtria completa.
A banda dels actes celebrats o previstos a Vic i a Roda de Ter, destaca de manera especial, per la seva programació àmplia i variada, el Correllengua Lluçanès. Entre altres activitats, sobresurten la pintada d’un gran mural que reprodueix –en una de les parets del camp de futbol de Prats– el rostre greu i barbat de tombant patriarcal del poeta sabadellenc, la celebració d’un cicle de Clubs de Lectura a les biblioteques públiques de Perafita, Lluçà i Olost sobre “Vacances pagades” (1960), un dels seus poemaris més emblemàtics, i una conferència magistral sobre la seva vida i la seva obra a càrrec de l'escriptor Antoni Dalmases.
La poesia de Pere Quart, doncs, radicalment crítica envers la política i la societat del seu temps, tan escèptica i alhora tan esperançada sobre la condició humana, pot valer encara perfectament, un quart de segle després del seu traspàs, com a resposta lluminosa a moltes preguntes sobre els moviments erràtics de la cultura, la política i la societat actuals.
Antoni Pladevall (Taradell, 1961). Escriptor. Doctor en filologia clàssica, actualment imparteix classes de grec i de llatí a l’Institut de Vic (Vic). Ha col·laborat amb articles de tema literari o historiogràfic a revistes com Ausa, Reduccions, Serra d’Or, Els Marges i Revista de Catalunya. Entre altres llibres, ha publicat l’assaig historiogràfic “La il·lustració a Vic. Les aportacions de Francesc de Veyan i Mola i Llucià Gallissà i Costa” (2000), el dietari “La mentida original” (2000), el volum de proses breus “Quadern de Can Garbells” (2002) i les novel·les “La lliça bruta” (2001), “Massey Ferguson 35” (2003), “Terres de lloguer” (2006: premi Pin i Soler 2005 i premi Amat-Piniella 2007), “La papallona negra” (2009: premi Carlemany 2008) i “Tot és possible” (2011), una ficció sociopolítica sobre la primera onada de consultes sobiranistes del diumenge 13-D.
Et pot interessar
- Habitatge social: construir pensant en el medi ambient David Mercader Carrera
- La colònia dels avariats Blanca Busquets
- I si Argüello anés al Cabró Rock? Jordi Serrat
- Trump i l'OTAN o quan la diplomàcia es torna xantatge Toni Poyato
- Què són els centres adscrits? La seva vinculació a la universitat Josep-Eladi Baños
- Els missatges dels ocells Blanca Busquets
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Osona?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.