Opinió

​Un article més de trens

«Hauríem de celebrar l'inici del desdoblament de l'R3 com un autèntic progrés d'una vella reivindicació, però s'ha vist enterbolit per una recuperació nefasta del servei després de mesos interromput»

Enric Xicoy
15 de març de 2024, 09:00
Actualitzat: 12:20h
Aviat farà 27 anys que vaig publicar un article al Ter de Manlleu que vaig titular Renfe, res a fer. Després en vindrien més amb títols com Ens soterren la línia, Tren i fe, Aïllats, Álvarez-Cascos: no cola i en aquestes mateixes pàgines, fa 7 anys, vaig publicar Fa temps que ens el van fotre.

És d'agrair que cada vegada que em poso davant el full en blanc per escriure una columna per l'Osona.com i no se m'acudeixi de què parlar ho pugui fer sobre la nostra línia de tren. L'R3 és una font inesgotable de recursos periodístics. I no precisament per publicar bones notícies, o opinions favorables, sobre el seu funcionament. Més aviat tot el contrari. Així i tot, sí que podem considerar com un fet positiu que hagi començat el desdoblament de la via entre Parets del Vallès i la Garriga. Però allò que hauríem de celebrar, finalment, com un autèntic progrés d'una vella reivindicació s'ha vist enterbolit per una recuperació nefasta del servei després de mesos interromput entre Mollet i el Figaró.

Actualment, els tres xics de casa estudien a Barcelona i, per tant, són potencials usuaris de la Renfe. De fet, abans del tall per les obres del desdoblament pujaven i baixaven amb tren. Tot i viure a Torelló, però, durant l'aturada els portàvem o recollíem a Vic per anar directes amb el bus. Un cop es va reobrir la via van provar de tornar a anar amb tren. Només ho van fer un cop i en van tenir més que suficient després que el trajecte durés el doble del previst. Ara tornen a viatjar amb l'autobús des de Vic, almenys tenen més garanties que no hi haurà incidències durant el trajecte.

Segurament aquest pensament l'han fet molts altres usuaris i ara els busos d'en Sagalés van plens a vessar, especialment els divendres cap a Vic i els diumenges cap a Barcelona. De moment, la línia manté l'alta freqüència que tenia durant l'aturada dels trens. Com us podeu imaginar, però, això comporta altres inconvenients i són molts els viatgers que es queden a terra i s'han d'esperar al següent bus. Tot plegat una situació intolerable i impròpia d'un país que es vol avançat. És, però, el peatge que estem pagant després de dècades de deixadesa i promeses incompletes.

Ja som al 2024 i almenys queden 6 anys més abans no tinguem la línia del tot desdoblada entre Mollet i Centelles. Per tant, em sap greu anunciar-vos que encara us hauré d'escriure tot sovint sobre l'R3.

Des de l'any 1973 visc a Torelló. Doctor en Periodisme per la URL on exerceix de professor a la Facultat de Comunicació Blanquerna i secretari general de la Fundació Blanquerna. He col·laborat en diferents mitjans d'Osona i també he treballat a mitjans nacionals com Catalunya Ràdio, Canal 3/24 o La Vanguardia.

El més llegit