La UE revisa d'urgència la seguretat nuclear pel desastre japonès

Hi ha 143 centrals nuclars en funcionaments

Publicat el 14 de març de 2011 a les 10:43
La Unió Europea revisa d'urgència la seguretat de les centrals nuclears europees arran de l'explosió a les plantes japoneses després del terratrèmol que divendres va sacsejar el Japó. Els titulars europeus de Mediambient debatran aquest dilluns si cal reforçar la seguretat a la UE i dimarts una reunió d'experts convocada pel comissari d'Energia, Günther Oettinger, revisarà la legislació comunitària en la matèria. El desastre nuclear al Japó "contribueix a reforçar" el debat sobre la seguretat a les centrals, ha dit la vicepresidenta del govern espanyol, Elena Salgado, des de Brussel·les, "però no hem de prendre decisions basant-nos en una circumstància concreta".

La Comissió Europea està en contacte amb l'Agència de l'Energia Atòmica i amb les autoritats del Japó per seguir de prop la situació al país asiàtic, després que el terratrèmol i el posterior tsunami de divendres desencadenessin una catàstrofe nuclear que, segons el primer ministre japonès, Naoto Kan, és la "pitjor crisi" al país des del desastre d'Hiroshima.



Així ho han confirmat a l'ACN fonts comunitàries, que han explicat que el territori europeu no pateix conseqüències del desastre nuclear japonès. De fet, la CE utilitza un sistema d'intercanvi urgent d'informació radiològica, ECURIE, que, si detectés nivells de radiació superior als habituals, alertaria immediatament tots els estats membre.



Per avaluar la situació japonesa i descartar que un accident similar podria tenir lloc a Europa, Oettinger ha convocat una reunió aquesta dimarts en què ha convidat els 27 ministres d'Energia, les autoritats estatals de seguretat nuclear i tots els operadors de plantes d'energia nuclear a la UE. L'objectiu és obtenir informació de primera mà sobre els plans de contingència i les mesures de seguretat a cada país. Una informació que inclou els controls que realitzen les autoritats estatals, els requisits de seguretat amb què compten pels terratrèmols i els sistemes d'emergència de subministrament d'energia per a la refrigeració dels reactors.


La seguretat a les plantes nuclears, recorda la CE, és competència dels estats membres però la protecció a la radiació és responsabilitat de la UE, de manera que experts europeus controlen periòdicament les plantes nuclears per mesurar-ne els nivells de radioactivitat.



La Unió Europea compta amb 143 plantes d'energia nuclear en ús. França, amb 58 centrals, és la primera de la llista, seguida de lluny pel Regne Unit (19) i Alemanya (17). A la cua, Holanda i Eslovènia, que només en tenen una. L'Estat compta amb vuit centrals.