Sílvia Orriols es va convertir en alcaldessa de Ripoll el 17 de juny de 2023. Vint mesos i un dia després, el sobtat canvi de posició de Junts li ha permès continuar en el càrrec, malgrat que el conjunt de l'oposició tenia molt lligat un pacte per presentar-li la moció de censura. D'aquesta manera, el dilluns vinent a la mitjanit s'aprovaran automàticament els pressupostos i Aliança Catalana tindrà via lliure per governar fins a les municipals del 2027. Això sí, el partit d'extrema dreta molt probablement mantindrà tant la incapacitat d'establir ponts amb l'oposició, l'aïllament respecte a les altres institucions i les dificultats per gestionar el dia a dia mostrades fins ara.
L'Ajuntament de Ripoll, convertit un altaveu
Una de les incoherències que més s'han retret a Orriols és assegurar que, a diferència d'alguns predecessors, no es presentaria al Parlament, ja que l'alcaldia de Ripoll requereix dedicació plena. Tanmateix, onze mesos després d'accedir al càrrec es va convertir en la cap de cartell per Girona d'Aliança Catalana.
Aquest dilluns, als micròfons d'El matí de Catalunya Ràdio, ho va justificar -a banda d'admetre que era l'única cara visible de la formació d'extrema dreta- per la possibilitat de perdre “l'altaveu” de l'Ajuntament de Ripoll. Assumia amb naturalitat una de les crítiques que li ha fet part de la societat ripollesa: utilitzar el consistori simplement com una plataforma per fer créixer Aliança Catalana. “Ara ja tenim l'altaveu del Parlament de Catalunya”, va concloure.
Les dificultats per gestionar el dia a dia
Orriols lidera un equip de govern de només sis regidors d'un total de 17 i fins ara no ha fet cap gest per bastir ponts amb l'oposició. “Tenim l'obligació d'entendre'ns”, era la frase més repetida després que la líder d'Aliança Catalana perdés la qüestió de confiança. També era la posició de Junts -tant en públic com en privat-, fins que una enquesta interna encarregada per la direcció nacional va provocar que comencessin els dubtes.
L'alcaldessa de la capital del Ripollès assegura haver complert el 70% del programa, malgrat ser molt reduït i, en alguns casos, amb simples declaracions d'intencions com la “d'iniciar els tràmits legals per tancar la mesquita”, un fet que ja sabien per avançat que no es podria fer. Sí que és cert que han dificultat l'empadronament -en el programa asseguraven falsament que “no inscriurien els immigrants il·legals”-, però evidentment sempre cenyint-se als límits de la legislació espanyola. De fet, en aquests 20 mesos ha evitat qualsevol mena de desobediència a la justícia -amb episodis com la retirada d'estelades o la hissada la bandera espanyola- que li pogués comportar una inhabilitació.
L'equip de govern d'Aliança Catalana assegura que no és temps de grans projectes -“no inaugurarem cap poliesportiu”, va explicar dilluns a Catalunya Ràdio-, però el fet és que tampoc se n'ha sortit amb projectes heretats com la rehabilitació de la Fàbrica del Pla -amb una subvenció Next Generation concedida de 2,68 milions- ni amb la gestió del dia a dia. Ripoll es va quedar el febrer de 2024 sense poder beure aigua de l'aixeta a causa dels nivells d'arsènics provocats per la sequera i, un any després, encara no s'ha desencallat la millora de la potabilitzadora que ho podria solucionar. Durant setmanes, parts de la vila quedaven a les fosques sense que s'hi pogués posar solució i, a diferència del que deia el programa, no s'ha vist cap millora en la neteja dels carrers. Les accions de la policia local, això sí, són àmpliament difoses a les xarxes socials incloent -sempre que lligui amb el relat- la nacionalitat dels detinguts.
La manca de pressupostos -o la impossibilitat d'accedir a ajudes d'altres institucions- ha estat l'argument per justificar retallades, especialment en educació, cultura i joventut. La mobilització de les AFA de Ripoll -a qui va acusar d'estar “instrumentalitzades”- va aconseguir que es fes enrere de la fi de l'extraescolar gratuïta de música per als alumnes de quatre i cinc anys. Ara, amb els comptes aprovats automàticament, Orriols tindrà més marge de maniobra, però ja no podrà recórrer a aquest argument recurrent.
Entre l'oposició social i el suport electoral
Els 20 primers mesos d'Orriols a l'alcaldia han estat acompanyats per una crispació constant als plens municipals, però que normalment no s'ha traslladat als carrers. Segurament, la gran excepció va ser la censura del cartell de la Festa Major de Sant Eudald pel fet que, entre una trentena de personatges, hi apareixia una dona amb vel. No només es va deixar sense premi a la dissenyadora Ivonne Navarro sinó que es va multar -al·legant que es feia a llocs sense permís- a desenes de persones que el van penjar en senyal de protesta.
Malgrat que el moviment en defensa de la llibertat d'expressió va ser força ampli, no només ho va aprofitar per a la campanya de les eleccions al Parlament sinó que a Ripoll va aconseguir un resultat magnífic. Va passar del 30% obtingut un any enrere, al 33% i un total de 1.550 sufragis. Una situació que tancava la porta a una moció de censura, però que la mateixa líder d'Aliança Catalana va reobrir fa poques setmanes en convocar la qüestió de confiança. Ara, com ja va passar en la investidura, Junts ha preferit deixar governar l'extrema dreta. “No faré sang d'això, perquè ja tinc el què volia... només us puc dir que em sento orgullosa de ser la batllessa de Ripoll”, ha celebrat Orriols a través de les xarxes socials.