Menys candidatures però més cohesionades: així serà la campanya de la CUP per al 28-M

Els cupaires impulsen menys llistes però més arrelades al territori, abordaran el problema de la seguretat i competiran per primera vegada per obtenir representació a Palma

Basha Changue, candidata de la CUP a Barcelona
Basha Changue, candidata de la CUP a Barcelona | ACN
14 d'abril del 2023
Actualitzat a les 12:19h


La CUP presentarà 163 candidatures a les eleccions municipals del 28 de maig. Són menys candidatures que l'any 2019, quan en va presentar 190, però més cohesionades i compromeses amb la idea de la formació. D'aquesta manera, els cupaires volen consolidar el projecte arreu del país i reforçar la presència en aquells territoris amb opcions més arrelades. A les eleccions d'enguany hi haurà 28 candidatures noves i destaca, en aquest sentit, que els cupaires competiran per primera vegada per treure representació a Palma, on presenten la candidata Jerònia Bonnín.

La candidatura, des d'un punt de vista nacional, té com a prioritat recuperar la presència a l'Ajuntament de Barcelona, amb Basha Changue com a candidata. Altres llocs rellevants són Lleida, Mataró i Granollers, i també millorar resultats al Baix Llobregat. El principal acte de precampanya es farà a Santa Coloma de Gramenet i la campanya arrencarà pròpiament a Tarragona sota el lema "Gent que lluiti és el que cal". L'acte central serà a Barcelona i el camí cap a les eleccions acabarà a Berga. Les 163 candidatures arribaran fins a una població de 5,6 milions de persones.

A les passades eleccions, la CUP va obtenir 382 regidors i 177.330 vots i confien, enguany, millorar resultats malgrat presentar menys candidatures. L'optimisme es fonamenta en el convenciment que impulsar llistes més arrelades el territori i compromeses amb el projecte els donarà fruits. On no es presenten directament és a Badalona, on Dolors Sabater -cap de llista de la CUP a les eleccions al Parlament- i la candidatura de Guanyem tindran agenda pròpia i el suport dels cupaires.
 

Abordar el problema de la seguretat

A nivell pressupostari, la CUP gastarà uns 213.300 euros. Entre els eixos de campanya, la CUP afronta el problema de la seguretat, que sovint incomoda l'esquerra. Les dades apunten que existeix una percepció d'inseguretat entre la ciutadania i per això els cupaires volen impugnar el marc de la dreta i l'extrema dreta. A grans trets, la formació vol situar com a punts clau les feines dignes o l'enfortiment de la comunitat, peces rellevants a l'hora de millorar la seguretat de les persones davant del discurs de la por que abandera la dreta.

A banda, els altres temes que centraran la campanya cupaire seran el dret a l'habitatge, la mobilitat, el dret a l'aigua, l'energia i l'alimentació i el dret a viure dignament arreu del territori. En aquest sentit, la formació ha treballat un programa polític més territorial que no pas local. Les propostes no abracen només un municipi concret, sinó un territori, com ara la lluita contra els Jocs Olímpics d'Hivern o contra el Hard Rock. La denúncia contra el model dels macroprojectes que impulsen ERC, Junts i el PSC serà també una constant durant el camí cap a les municipals.