Actuació de Lídia Pujol

Publicat el 04 d’agost de 2006 a les 06:09
LÍDIA PUJOL
 
"ELS AMANTS DE LÍLITH"
 
FORMACIÓ:
JUAN AGUILAR: VIOLÍ, GUITARRA, MANDOLA, MANDOLINA
JUAN CARLOS GARCÍA: ACORDIÓ, TECLAT
LÍDIA PUJOL: VEU I BODHRAN
 
DATA: 5 D'AGOST
HORA: 22:30 h
LLOC: CLAUSTRE DEL MONESTIR
 
 
Qui són?
 

Lídia Pujol ha format i forma part de formacions amb les que ha participat en diversos espectacles i ha fet gires per tot Europa. Amb el duet Sílvia Comes & Lídia Pujol, ha intepretat Mar a la Vista (música sefardí), Cançons de Guetto (yiddish) i Els trobadors (medieval. Ha col·laborat amb  Mayte  Martín  (Amor  brujo), Miguel Poveda i Chicuelo (Poesía del 27), Gerard Quintana i Dani Nel·lo (Les Enfants du paradis,  cabaret); Roser Pujol (Les copines d'Helena), i ha participat també a Terregada  (polifonies tradicionals) i Cante al plaer de viure (primera part de Socatalà, basat en música tradicional dels països catalans).
 
Ha treballat sota la direcció de Chico Bouchiki, Lino Brito, Umberto  Eco, Míriam Iscla,  Philippe  Lafeuille,  Sergi  Belbel (Morir) i Calixto Bieito (La ópera de 4 cuartos). Ha participat en nombroses edicions discogràfiques: Sílvia Comes i Lídia Pujol (Al entierro de una hoja seca van dos caracoles), Miquel Gil i Psàlite (Terregada), Toni Xuclà (Suite de la Mediterrània),  Sopa de cabra (La nit dels anys),  Òscar Roig (Hidrògen i Bodas de sangre), Jackson Browne (Homenatge a Jackson Browne), Joan Figueres (Tríade i  Mascaró  de  proa),   Pat  McDonald  (Begging  her  graces),  Jabier Muguruza (Fiordoan) i Brian Dunning.
 
Juan Carlos Aguilar, establert des de fa cinc anys a Barcelona, treballa sovint com a violionista d'estudi en l'enregistrament de música per a cinema (Germanes de Sang, molt recentment Princesas"), series de televisó (El cor de la ciutat) i nombrosos espots publicitaris. És professor de violí durant dos anys de l'Aula de Música Moderna i Jazz del Conservatori del Liceu de Barcelona. Col·labora amb la productora Rosa León fent arranjaments per a temes de Joaquín Sabina (amb el qual participa en l'enregistrament del disc Dímelo en la calle), amb Pasión Vega, i amb Víctor Manuel i Ana Belén, en dos recopilatoris. Acompanya a Joan Manuel Serrat en la seva gira Cansione", per tota América Llatina i Espanya. Col·labora sovint amb el guitarrista Toni Xuclà, amb qui ha intervingut en diversos enregistraments.
 
 
 
 
 
Juan Carlos García realitza estudis de solfeig, harmonia, piano i acordió clàssics al Conservatori Superior del Liceu. Posteriorment realitza estudis de música  moderna a l'Estudi de Música Moderna de Granollers, i més tard al Taller de Músics de Barcelona. Participa al mateix temps en diversos cursos i seminaris de música de cambra, barroca, folk, jazz, mousette i de tradició jueva, entre d'altres.
 
 
 
 
En l'experiència professional cal destacar les actuacions amb diversos grups com acordionista i vocalista (Jaume Arnella, Solistes de la Costa o La Boina), actua amb formacions de música klezmer-jueva de l'est d'Europa. Participa en representacions teatrals, cerimònies religioses, concerts, balls i audicions amb Gastón Bolgomoldi (cantor jueu) i Ellen Gould (soprano i actriu especialista en la tradició sefardí), i també en actuacions de repertori de música celta amb la formació Irish Coffee Band.  En el camp del jazz, és especialista en gypsy-swing (tradició jazzística dels gitanos del nord d'Europa), entre d'altres amb Djangology, Philip Colom Trio, Dik Them Trio, Walter Malossetti Quartet, Biel Ballester Trio, Â…
 
Participa en certamens nacionals i internacionals, com el Certamen Internacional Folk Pirineos Sur de Jaca, el Festival de Música Tradicional Barcelona (Tradicionàrius), la Fira Mediterrània de Manresa, la Trobada Internacional d'Acordionistes d'Arsèguel, el Carnaval Cultural de Valparaíso (Xile), el Festival Imput d'Arhus (Dinamarca), el Festival internacional de Guitarras de Barcelona, i el Festival de Cine Jueu de Barcelona, entre d'altres.
 
Què ofereixen?
 

El nom de Lilith procedeix del terme assiri-babilònic lilitu, que vol dir "dimoni femení o esperit del vent". L'etimologia hebrea deriva Lilith de la paraula layit, "nit". Lílith va ser la primera dona de la creació. Adam i Lilith mai no van trobar l'harmonia junts. Adam va intentar obligar a Lilith a obeir, ella l'abandonà i fugí al Mar Roig, a una regió habitada per dimonis torturats i rebels. Entre llàgrimes de sang, se sent encara una veu que canta:
- Dóna'm la mà, soc l'altra mà, no una costella. 
La negació de Lílith, l'ha convertida en l'assassina dels infants. Encara està tot per arribarÂ…
 
Els amants de Lilith  engloba cançons que tracten temes relacionats amb el dimoni que tot ésser humà porta en el seu interior. Dins el programa d'Els amants de Lilith, Lídia Pujol estrenarà una peça relacionada amb el Comte Arnau, personatge llegendari que encaixa perfectament dins aquesta obra per la seva maldat. La cançó ens explica que el Comte Arnau fou condemnat a voltar eternament amb el seu cavall de flames per aquestes contrades. La causa d'aquesta condemna van ser les soldades mal pagades, és a dir, que no pagà les feines que li realitzaven els seus mossos.
 
 
PROGRAMA:
 
- L'enamorada desesperada
- La pastoreta
- La mort i la donzella
- Punts de vista (Eduardo Galeano)
- Noni / Tres elefants (Gina Cubeles)
- La lluna, la pruna
- El testament d'Amèlia
- Homenatge a Teresa (Ovidi Montllor)
- Les Muntanyes del Canigó
- L'ànima en pena. Glossa del Comte Arnau  (Anicet de Pagès de Puig, Figueres, 1843-1902)
 
- La nena del riu Moldava
- La Dama d'Aragó
- La filla del Rei
- La guardadora d'un mort