Com funcionen les urgències de l'Hospital Parc Taulí?

El seu director, Gilberto Alonso, detalla el procés un cop s'accedeix al centre hospitalari

Publicat el 17 d’agost de 2020 a les 08:00
Actualitzat el 17 d’agost de 2020 a les 17:23
24 hores al dia, set dies a la setmana. Les urgències de l'Hospital Parc Taulí no descansen. El calendari sempre és el mateix i és que l'atenció immediata no entén de dates senyalades. Però, com és el procediment i l'actuació que es duu a terme, un cop s'accedeix a les urgències del centre hospitalari? 

Ja sigui amb l'ambulància del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) -el més comú- o amb un vehicle particular, una vegada el pacient sobrepassa les portes d'urgències, hi ha un membre del personal d'infermeria que, d'acord amb un programa estàndard, "fa el triatge" i determina la gravetat i el temps d'espera de cada cas, tal com explica el director del servei, Gilberto Alonso. Una avaluació que està xifrada entre l'1 i el 5.

Així, l'1 i el 2 "són greus" i el primer "no para", mentre que l'altre, pot arribar a fer-ho "uns 15 minuts", en el cas dels 3, es d'una hora. "Aquest és el procediment normal", subratlla Alonso. I detalla altres escenaris que es poden trobar, "també hi ha vies ràpides com codis PPT (politraumatismes) o codis ictus", encara que assegura que aquestes situacions acostumen "a entrar per una trucada prèvia".
 

L'entrada de vehicles a les urgències Foto: Juanma Peláez


Sigui com sigui, una entrada a urgències suposa mobilitzar personal i depenent de cada cas, el nombre pot variar. El que menys ho fa, precisa Alonso, "un codi ictus no cal un gran nombre: un professional d'infermeria, neurologia, medicina d'urgències i radiologia. Amb això es decideix el tractament adient". I "a l'altre extrem, un politraumatisme que cal anestesista, intensivista, cirurgià de guàrdia, traumatòleg, radiòleg, infermer, auxiliars i camillers complementaris".

[noticia]31439[/noticia]
061 CatSalut Respon 

Les urgències també tenen altres circuits per donar resposta la ciutadania, hi ha l'atenció primària als CAP; els CUAP, que atenen problemes de salut urgents de baixa i mitjana complexitat i també a través del telèfon 061 CatSalut Respon, en què metges i infermers fan una tasca d'assessorament i d'informació.