Els intercanviadors de Sant Cugat: una promesa pendent a definir

La consellera de Territori, Ester Capella, exigeix que es compleixin els pactes i acords malgrat la possibilitat d'un canvi de govern a Madrid

La consellera de Territori Esther Capella, a l'estació de FGC de Volpelleres
La consellera de Territori Esther Capella, a l'estació de FGC de Volpelleres | Lali Puig - Territori
12 de juliol del 2023
Actualitzat a les 14:59h

"Els intercanviadors de Sant Cugat seran una realitat". Fa una setmana, la Generalitat va signar l'acord amb el PSOE per habilitar el perllongament de la B-40 a canvi d'un paquet de 914 milions per a infraestructures arreu de Catalunya reservats en els pressupostos generals; entre les quals també es contemplen els dos intercanviadors de FGC i Renfe per a les estacions de Volpelleres i Hospital General amb una partida reservada de 20 milions d'euros.

La nova consellera de Territori Esther Capella, acompanyada del director general de Territori, David Prat, han exposat que ara es firmarà un conveni que donarà peu a licitar un estudi per planificar l'aterratge d'aquests reivindicats intercanviadors que permetran connectar l'R8 i l'R4 amb la resta del territori, sobretot entre el Vallès i el Baix Llobregat. Unes obres que, en principi, recauran sobre l'Estat i n'haurà de donar el vistiplau.

"Aquí a Volpelleres s'evidencia el despropòsit que ara haurem d'arreglar", ha criticat Capella respecte a la "mala planificació" entre ambdues estacions, ubicades a 900 metres de distància, que ha comportat un greu "perjudici econòmic" per a l'entorn. Així, aviat s'abordarà aquest estudi per avaluar quina serà la millor opció per enxarxar les línies, si desplaçar l'estació de Rodalies fins a la cruïlla amb Ferrocarrils, aixecar una passarel·la o si construir una nova gran estació.

En aquesta línia, els republicans defensen que la futura connexió, subjecte a un full de ruta indefinit, comportarà "grans beneficis per a la mobilitat interna i millorarà l'eficiència i funcionalitat de la xarxa ferroviària" sense requerir una despesa substancial. Una intervenció emmarcada en una petició de traspàs de la gestió del conjunt de vies i trens del país de l'Estat a la Generalitat.

Pel que fa a un possible canvi d'executiu a la Moncloa després del 23-J que pugui amenaçar la consecució del projecte, Capella ha afirmat que la signatura d'aquest conveni "vincula a tothom". "Exigeixo lleialtat i voluntat política per complir els pactes i acords", ha declarat alertant evitar "trencar confiances". "El govern de Catalunya ha complert, ara li toca a l'espanyol".