26
d'octubre
de
2021
Actualitzat:
11
de març
de
2022,
12:27h
En poques hores Sant Cugat culminarà un pas decisiu per avançar cap a una mobilitat més neta i saludable. Aquest 1 de novembre acaba la moratòria de sis mesos des de l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions local (ZBE) i es donarà el tret de sortida al règim sancionador per a aquells conductors que no respectin la nova ordenança municipal -calculat en un 1% del parc mòbil-. Una iniciativa que forma part del Pla d'Acció d'Emergència Climàtica i que busca eliminar els vehicles més contaminants, reduir l'ús del transport privat i reformar l'espai públic cap a una trama urbana més sostenible.
La normativa estableix sancions econòmiques d'entre 100 i 500 euros que, en cas de reincidència, es poden incrementar un 30%. La recaptació de les multes es destinarà a polítiques mediambientals. Cal recordar que els vehicles sense etiqueta ambiental no podran accedir ni circular a l'interior de la ZBE de dilluns a divendres de 7 h a 20 h (excepte dies festius); i que diverses càmeres de seguretat i cotxes de la Policia Local equipats amb un aparell especial vetllaran pel seu compliment.
En una roda de premsa, l'alcaldessa Mireia Ingla ha apuntat que el desenvolupament de la ZBE ja ha contribuït en fomentar aquest "canvi d'hàbits" de forma progressiva per a una mobilitat més sostenible tal com s'ha pogut observar en l'evolució del parc de vehicles empadronats a Sant Cugat durant l'últim any.
Segons fonts de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), els vehicles sense etiqueta ambiental han caigut un 16,3% (passant d'11.787 a 9.663) i els vehicles B -que tampoc podran entrar en un "futur immediat"- també han experimentat una davallada d'un 7,6% (de 17.140 a 15.834). A l'altra banda, els vehicles 0 emissions han crescut un 69,4% (de 485 a 822); els vehicles ECO han augmentat un 49,8% (de 1.402 a 2.101); i el parc de vehicles C també s'ha vist incrementat un 10,6% (de 24.683 a 27.307).
"Això no ha fet més que començar", ha remarcat la republicana que explica que aquest projecte anirà acompanyat d'altres iniciatives com l'impuls del transport públic o de la xarxa de carrils bici que ajudaran a frenar les emissions de gasos contaminants, combatre la urgent emergència climàtica i afavorir un entorn més net i saludable. "La gent que viu al centre també té dret a respirar aire pur", ha reivindicat.
L'impacte de la ZBE
Les cinc càmeres amb lectura de matrícula per controlar l'accés a la ZBE han captat durant aquest mes de setembre una circulació diària d'uns 19.000 vehicles. D'aquests, 350 no tindrien distintiu ambiental i serien sancionables; mentre que 250 més tampoc tindrien l'etiqueta però quedarien inclosos dintre del llistat d'exempcions.
Tenint en compte aquestes dades, la previsió és que a partir del dia 1 de novembre hi pugui haver aproximadament uns 175 vehicles (el qual suposa el 0,9% del total de circulació diària) als quals se'ls podria sancionar. Una dada que s'ha calculat amb l'antecedent de la ZBE de Barcelona. La resta de la classificació del trànsit diari a l'interior de la ZBE santcugatenca la completen: 26% distintiu B; 56% distintiu C; 7% distintiu ECO; 3% distintiu 0 emissions; 8% exempcions.
Les alternatives
Des del govern local s'ha fet èmfasi en l'aparcament dissuasiu per a vehicles (Park&Ride) de l'avinguda de Roquetes que connecta amb el centre de la ciutat amb un bus llançadora. El regidor de Mobilitat, José Gallardo, també ha anunciat la voluntat de construir-ne un de nou a prop de la carretera de Rubí, a tocar de la Boehringer -tot i que fins que no es desencalli el conveni amb l'AMB sobre els autobusos públics quedarà congelat-.
A més, també reivindiquen l'alta connexió de la ciutat amb les 8 estacions de tren (7 FGC + 1 de Rodalies; les 11 línies actuals de bus urbà; les 5 línies de bus interurbà; i la teranyina de més de 50 km de carrils bici que enxarxen el municipi.
Durant els pròxims dies, la ciutadania rebrà un tríptic al seu domicili amb tota la informació referent a la ZBE perquè restin assabentats de la nova ordenança de mobilitat.