Un 25% de l'alumnat a l'Estat desconeix què vol dir «sou», segons PISA

L'informe del 2022 empobreix els resultats d'Espanya i el situa com un dels pitjors països de l'OCDE en competència financera dels i les estudiants

Estudiants de quart d'ESO, en una imatge d'arxiu
Estudiants de quart d'ESO, en una imatge d'arxiu | ACN
Redacció
27 de juny de 2024, 14:20
Actualitzat: 14:21h

L'alumnat de l'Estat està per sota de la mitjana de l'Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmics (OCDE) en competència financera. Així es desprèn de l'últim informe PISA, fet el 2022 a estudiants de 15 anys, que indica que l'alumnat espanyol va obtenir una puntuació mitjana en competència financera de 486 punts, 12 per sota del rendiment mitjà de l'OCDE, que se situa en 498 punts. Segons l'informe, el 58% dels i les estudiants avaluades van obtenir un nivell mitjà de coneixement en la matèria, només un 25% va obtenir un nivell alt, i un 17% un nivell baix.

En el rànquing dels 20 països que van participar en aquesta avaluació, l'Estat se situa dotzè. Al capdamunt de la llista se situa l'alumnat deBèlgica (527), Dinamarca (521), Canadà (519), Àustria (506), els Estats Units (505), Portugal (494) o Noruega (489). Per sota d'Espanya hi ha Itàlia (484), els Emirats Àrabs (441), Bulgària (426), Perú (421) o el Brasil (416).

Segons l'informe, Espanya és un dels països on existeix menys desigualtat en competència financera entre l'alumnat desfavorit i l'afavorit, amb una diferència de 73 punts, 14 menys que la mitjana de l'OCDE i per sota dels Estats Units (92), Bèlgica (104) o els Països Baixos (97). Pel que fa a les diferències per origen, en el cas de l'Estat, amb 30 punts, la diferència se situa molt a prop de la mitjana de l'OCDE, amb 31 punts.

L'estudi també mesurava l'educació financera a què els i les estudiants es van exposar durant l'any previ a la realització de les proves. De nou, Espanya se situa lleugerament per sota de la mitjana. Mentre que la mitjana de l'alumnat de l'OCDE va dir que ja coneixia set dels 16 conceptes financers que se'ls va presentar, els estudiants de l'Estat només en coneixien uns 6,6. Els conceptes que tenien més clars eren el de sou (75%), pressupost (70%), empresari (68%) i préstec bancari (66%). Per contra, els conceptes menys assumits van ser els d'interès compost (21%), el tipus de canvi (21%), la diversificació (19%) o la rendibilitat de la inversió (18%).

A més a més, l'informe recull dades respecte a la interacció amb la família sobre assumptes relacionats amb els diners. Segons aquestes, els i les estudiants espanyoles parlen amb el seu pare i la seva mare almenys una vegada a la setmana sobre aspectes relacionats amb els diners per a compres (49%), la paga (39%), els estalvis (38%), les despeses (37%) i les compres en línia (36%). Sobre aquest últim punt, el 85% de l'alumnat va admetre haver fet alguna compra a internet en els 12 mesos anteriors a l'avaluació, en línia amb la mitjana de l'OCDE (86%).

D'altra banda, menys de la meitat dels i les estudiants de 15 anys (el 47%) va declarar tenir compte en una entitat bancària, davant del 63% en què se situa la mitjana de l'OCDE, i només un 24% va informar que disposava d'una targeta de pagament o de dèbit, mentre que la mitjana a l'OCDE és del 62%.

Amb tot, l'informe apunta que a un 51% de l'alumnat li agrada parlar sobre finances, dada molt similar a la mitjana de l'OCDE (50%). Alhora, un 38% va declarar que es tracta d'una matèria a què no donen importància. L'informe PISA 2022 va avaluar a l'Estat els coneixements financers de més de 2.000 alumnes nascuts el 2006 d'un total de 206 centres educatius. La major part de l'alumnat participant en l'avaluació feia 4t d'ESO.

Arxivat a