Aquests són els nous radars de Trànsit: com funcionen i on estaran col·locats?

L'SCT implantarà un sistema de predicció de risc d'accidents a l'AP-7 entre el Vendrell i Granollers

Els nous radars s'instal·laran a l'AP-7
Els nous radars s'instal·laran a l'AP-7
Redacció
13 de gener de 2025, 13:22
Actualitzat: 16:19h

Novetats per a la xarxa de carreteres de Catalunya, especialment en una de les vies més transitades del nostre país. El Servei Català de Trànsit (SCT) ha anunciat que implantarà un nou conjunt de radars que intentaran seguir el camí de la rebaixa de sinistralitat registrada durant l'any anterior. D'una banda, Trànsit adquirirà aquest any sis radars mòbil més que es col·locaran a 150 punts de màxima perillositat. A més, l'entitat instal·larà un sistema de predicció de risc d'accidents basat en intel·ligència artificial al tram de l'AP-7 entre el Vendrell i Parets del Vallès - Granollers. Ho ha explicat el director de l'organisme, Ramon Lamiel, en una roda de premsa per fer balanç de la sinistralitat durant el 2024.

“No podrem predir exactament on passarà un accident, però si que podrem saber si és una zona de risc o no”, ha detallat Lamiel. Ha indicat que estan treballant amb un investigador de la UPC en aquest sentit i que ja disposen d’una aplicació per predir les intensitats i velocitats amb una fiabilitat d’entre el 90 i el 95%. De fet, ha explicat que la fase següent serà incorporar altres variables com geometria de les carreteres o l'orografia. D'altra banda, el director del SCT ha explicat que al llarg de 2024 els quatre carros radar que funcionen a Catalunya, una tipologia mòbil que permet canviar-los de lloc, han controlat 1,2 milions de vehicles i n'han multat 110.000 per excés de velocitat. “És un bon sistema per reduir la sinistralitat", ha considerat. És per aquest motiu que ha decidit ampliar-ne la flota.

Tot i que les dades de sinistralitat de 2024 evidencien una “contenció” dels accidents mortals, Ramon Lamiel ha explicat que encara hi ha un llarg camí per recórrer per assolir la xifra de 87 morts a les carreteres fixat per al 2030 i la de zero víctimes mortals el 2050. La carretera amb més sinistralitat aquest any, ha estat la C-37, amb set víctimes mortals, seguida de la C-25, l’N-II, l’N-240 i l’AP-7. Amb tot, Lamiel ha destacat les mesures que s’han aplicat en aquesta darrera autopista. Ha dit que el 2022 s'hi van comptabilitzar 24 víctimes mortals, el 2023 15 i el 2024 només sis. “Actuar sobre l’AP-7 ens ha donat molt rèdit a l’hora de reduir la sinistralitat”, ha assegurat.

 

En aquest mateix sentit, ha apuntat que la recuperació de la mobilitat de després de la pandèmia i l’alliberament de peatges ha repercutit de forma negativa en la xifra de ferits greus. Així, l’any 2024 s’han comptabilitzat 804 ferits greus en accidents de trànsit a vies interurbanes, cosa que suposa un 12% més que el 2023. Lamiel també ha assegurat que s’ha detectat un creixement del nombre de ferits greus a carreteres que estan vinculades amb l’AP-7 com la C-32 nord o la C-25 i ha admès que aquestes dues carreteres amoïnen el SCT. Per això, ha assenyalat, s'hi començaran a fer controls de vehicles pesants.

 

També ha anunciat que enguany s'instal·laran sis nous carros radar arreu de la xarxa viaria després que els quatre ja existents hagin multat 110.000 conductors al llarg de 2024. L'any passat 136 persones van perdre la vida en 121 accidents a les carreteres interurbanes de Catalunya. La xifra és un 11% inferior a les 152 del 2023, quan van registrar-se 136 sinistres mortals.

El sistema antiboira, més de 400 hores en actiu

El sistema amb làsers i velocitat variable per millorar la seguretat de l'AP-2 a les Garrigues en dies de boira s'ha activat més d'un miler de vegades i ha estat funcionant més de 400 hores l'últim any, segons les dades del Ministeri de Transports a què ha tingut accés l'ACN.

Aquest sistema pioner a l'Estat va començar a funcionar a finals del 2023 en el tram d'autopista comprès entre Castelldans i les Borges Blanques, per reduir la sinistralitat en aquest punt en situacions de poca visibilitat. Només el 4% de les activacions han estat de nivell vermell, que implica reduir la velocitat màxima de l'autopista a 40 km/h i tancar un dels dos carrils. De moment, el govern espanyol no preveu estendre el sistema a altres carreteres catalanes.