Barcelona multa un cotxe per circular per la ZBE... en una grua municipal

La Sindicatura de Greuges de la ciutat recomana al consistori que els funcionaris revisin les fotografies automatitzades abans d'imposar sancions

Imatge d'una càmera que va provocar la multa a un cotxe que era remolcat per una grua municipal
Imatge d'una càmera que va provocar la multa a un cotxe que era remolcat per una grua municipal
Redacció
06 de juny del 2024

La Sindicatura de Greuges de Barcelona ha criticat aquest dijous l’Ajuntament de la ciutat per haver multat un vehicle per circular per la zona de baixes emissions (ZBE) quan justament era retirat per una grua municipal a petició de la seva propietària. La sanció li va arribar a la propietària juntament amb una fotografia on es veu clarament que el vehicle està remolcat, en sentit contrari a la marxa, per una grua. Quan la propietària va reclamar, el consistori li va donar la raó, però la Sindicatura demana a l’administració municipal que supervisi manualment les fotografies automatitzades abans d’imposar sancions.

La persona afectada va demostrar davant la Sindicatura que, dos dies abans de la sanció, havia cedit el vehicle a l’Ajuntament, per tal de procedir al seu desballestament i donar-lo de baixa a la Prefectura Provincial de Trànsit i a l’impost municipal de circulació.

La curiositat del cas és que la persona va ser sancionada per una infracció amb un vehicle que ja no era de la seva propietat i que era traslladat per la grua municipal, com pot observar-se a la fotografia. L’Ajuntament va assabentar-se de l’errada i va anul·lar d’ofici l’expedient sancionador el mateix dia que la veïna va rebre la notificació de la sanció, ja en via executiva.

El funcionament del sistema de captació d’imatges

Actualment, es tracten automàticament les infraccions per incompliment de l’accés a la zona de baixes emissions i les d’excés de velocitat captades per radars de punt en entorns escolars, zones de circulació a 30 km/h i radars de tram. En aquest cas, la sanció va imposar-se a partir del sistema de detecció d’infraccions per captació d’imatges.

Respecte d’aquest tema, l’Àrea de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans ha explicat a la Sindicatura de Greuges de Barcelona que les captacions de vehicles que el sistema identifica com a infractors de l’ordenança de qualitat de l’aire passen per una doble verificació de la matrícula del vehicle, amb una fiabilitat superior al 95%.

Si el resultat és positiu, es passa el filtre de la llista blanca de vehicles autoritzats a circular per la ZBE en la data de la captació. En el cas que no estigui a la llista, es procedeix a enviar la captació a l’Institut Municipal d’Hisenda com a proposta de sanció. Durant tot aquest procés no hi ha cap persona que visioni les imatges de la captació.

La Sindicatura demana "solucions tècniques"

Tot i que l’Ajuntament ha informat que no hi ha comprovació de les imatges per part de cap persona, la Sindicatura de Greuges de Barcelona considera que s’haurien d’explorar solucions tècniques per fer un adequat cribratge d’imatges, amb l’objectiu d’evitar que es repeteixi una situació similar. La intervenció humana en l’anàlisi de les imatges hauria detectat ràpidament que es tractava d’un vehicle que era traslladat per una grua.

La Sindicatura també vol fer incís en el moment en què la imatge es remet a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH) perquè procedeixi a la proposta de sanció. En aquest cas, tampoc ningú va adonar-se de la incongruència entre la infracció i el contingut de la imatge. Per aquest motiu, i en la mateixa línia de la primera recomanació, la defensoria ha demanat a l’IMH que continuï implementant mesures tècniques i organitzatives per evitar aquest tipus d’equivocacions.

Arxivat a