Els cinc consells bàsics per evitar les estafes virtuals

Els Mossos d'Esquadra alerten de l'auge d'aquests delictes i n'auguren un increment en els propers anys

Estades d'SMS al mòbil
Estades d'SMS al mòbil | Nació
26 de maig de 2024, 21:20

Les estafes virtuals s'han convertit en un veritable maldecap per a la policia catalana en els darrers anys. El nombre de delictes d'aquest caire que arriben cada setmana a les comissaries del país va en augment des de fa temps, un fet que ha posat en alerta els Mossos d'Esquadra. L'ús massiu dels telèfons móbils i d'internet per part de la ciutadania ha provocat un auge d'aquests fets delictius que, segons la policia catalana, es preveu que vagin a més en els propers anys. A l'Àrea Bàsica Policial del Pla d'Urgell-Garrigues, per exemple, les estafes han crescut un 19,6% durant els primers tres mesos de l'any en comparació amb el mateix període de l'any anterior. Prenen la referència del 2019, els delictes s'han incrementat un 128%.

Són recurrents els casos com suplantacions d'identitat per Whatsapp, enganys per Wallapop, missatges d'SMS amb enllaços fraudulents, els revisors farsants o el fals amic que enamora les seves víctimes i els hi demana diners: "Normalment son individus que no viuen aquí però que s'hi desplacen per cometre les estafes. D'altra banda, hi ha delinqüents que realitzen les seves accions des d'indrets del món que poden ser molt llunyans, un fet que dificultat la capacitat de seguiment i arrest", asseguren des del cos.

En aquest sentit, els Mossos d'Esquadra creuen que és necessari que la societat tingui eines d'informació per afrontar les estafes i aturar-les abans que els ciutadans en puguin ser víctimes. 

Els cinc consells bàsics
  1. No obrir els enllaços que s'adjunten als missatges d'SMS que siguin sospitosos. Davant del dubte, esborrar el document.
  2. No refiar-se dels missatges que demanin contrasenyes, números de compte o l'abonament de diners. Encara que siguin textos de persones conegudes, sempre cal sospitar de les notificacions que tinguin aquestes característiques. 
  3. Prudència en obrir la porta i deixar passar a l'habitatge a persones que diuen que venen a fer revisions de les instal·lacions de la llar. Les empreses titulars d'aquests serveis avisen amb antelació i els operaris s'han d'acreditar com a professionals abans d'iniciar la inspecció. Si es sospita que un lladre s'ha fet passar per un tècnic, cal trucar al 112 immediatament. 
  4. Vigilar la retirada de diners en els caixers automàtics, sobretot si són en ple carrer. El número PIN només l'ha de veure el titular del compte.
  5. No s'ha de fer cas a persones desconegudes que, aparentment, vulguin ajudar o avisar d'algun fet anecdòtic quan s'està al carrer. L'avís d'una taca a la roba o uns diners que han caigut al terra poden ser la porta d'entrada a un possible robatori.