La costa mediterrània ha estat testimoni d'un fenomen meteorològic greu aquest dimecres: una DANA (Depressió Aïllada en Nivells Alts) ha provocat condicions de mar terribles i ha afectat greument diverses embarcacions, sobretot a les Illes Balears. El vaixell Bandarra, propietat de Kike, qui viatjava amb els seus amics Arnau Tusquets, Pol Tusquets, Sandra Barjau, Claudia Barjau, va patir les conseqüències del fort temporal.
Tal com han explicat a Nació, el viatge dels joves de 20 anys va començar amb la idea de gaudir d’una ruta a veler entre Mallorca, Formentera i Eivissa. Inicialment, el pronòstic meteorològic indicava un temporal moderat que arribaria a les 10 del matí, així que el grup va decidir refugiar-se en una cala d’Eivissa. “Volíem sortir d’hora, abans que arribés el pitjor”, explica Arnau Tusquets.
Tot va començar a torçar-se quan el temporal va arribar abans del previst i amb una intensitat molt més gran de l’esperada. El vent va començar a bufar amb una força de 60-65 nusos, en lloc de 20. La violència de les ràfegues va provocar la ruptura de la Gènova. "Quan la vela es va rebentar, ens vam espantar tots i vam sortir de les cabines", detalla Pol Tusquets. "La força del vent i el fred de la tempesta eren incontrolables" afegeix.
La situació es va complicar encara més quan el vaixell va ser empès en sentit contrari i la carta de navegació digital del mòbil es va bloquejar per l’aigua. Kike, al timó, va perdre el control del vaixell i la seva principal eina de guiatge. Intentava tranquil·litzar la resta, "insistia que quedava molt poc, però a mi m'anava dient, Pol, hem de currar perquè no queda poc". La por va aparèixer en veure que el nostre guia estava preocupat”, reconeix l'Arnau.
Les germanes Claudia i Sandra Barjau van viure moments de pànic i desorientació. "Plorava en silenci, aterrida per la possibilitat de caure al mar. Pensava en la meva família, sempre hem sigut creients i jo no parava de resar", expliquen. L'Arnau, que es va quedar a l'interior del vaixell, recorda sentir-se bloquejat mentre escoltava missatges desesperats de socorsper la ràdio.
La llum al final de la tempesta
En Pol va caure en utilitzar la radiobaliza d'emergència -un aparell transmissor que s'utilitza en situacions crítiques per facilitar la localització d'un vaixell, avió o persona en perill-, que va enviar automàticament la seva posició als serveis de rescat i va permetre localitzar-los i dirigir-los cap al port d’Eivissa. L’arribada de Salvament Marítim va marcar un moment decisiu: "Quan van arribar, vam veure la llum al final del túnel".
Un cop al port, els tripulants del Bandarra van experimentar un gran alleujament, la descàrrega emocional va ser evident. En Pol destaca veure en Kike plorar mentre parlava amb la seva mare, i la situació va fer que ell també s'emocionés: "Quan li va trucar, tenia atac d'angoixa, ja que feia una hora que havia rebut l'alerta, vaig comprovar que no només nosaltres estàvem patint". Ella havia viscut una situació similar a la del seu fill.
Després de la tempesta, el grup reflexiona sobre l’experiència viscuda. Tots coincideixen en la sort per haver-ne sortit vius i en el fet que la seves experiències prèvies en la navegació, especialment la preparació de Kike, van ser crucials per superar el repte: "Hem après que, en moments de crisi, el més important és mantenir la calma, col·laborar i confiar. Va ser una experiència que ens va posar a prova d'una manera que no esperàvem, però crec que ens ha fet més forts com a grup i com a individus".
Per què Formentera ha viscut un episodi de DANA?
El Mediterrani ha tocat sostre aquest estiu a les illes Balears: la boia automàtica de Dragonera va registrar el passat dilluns el seu màxim històric de temperatura perquè l'aigua del mar està molt calenta. Aquesta és una de les conseqüències més notables del canvi climàtic als mars i oceans, on cada cop més la temperatura és més elevada durant tot l'any i la fauna i flora marítima es veu afectada. Ara bé, els fenòmens DANA també són el resultat d'aquesta temperatura tan alta a l'aigua: un oceà (o mar) més calent aporta més energia i humitat a l'atmosfera i pot generar forts episodis de pluja.