El Cumbre Vieja compleix quatre setmanes d'erupció sense previsió del final

Les últimes anàlisis científiques indiquen que la debilitació del volcà de La Palma "no s'aventura que sigui imminent"

Publicat el 18 d’octubre de 2021 a les 09:11
El diumenge 19 de setembre al voltant de les tres de la tarda hora canària va entrar en erupció el Volcà Cumbre Vieja. Aquest diumenge s'han complert quatre setmanes i, tal com ja van indicar des de l'Institut Vulcanològic de les Canàries, Involcan, tot sembla indicar que el final de l’erupció no es produirà ni a curt ni a mitjà termini.
 

També el president de Canàries, Ángel Víctor Torres, ha afirmat aquest diumenge que les últimes anàlisis científiques indiquen que la debilitació del volcà de La Palma "no s'aventura que sigui imminent". "Estem a mercè del volcà, l'únic que pot dir quan acabarà", ha recordat. 

Tampoc cessa l'activitat sísmica a l'illa. Durant la nit diumenge a dilluns s'han registrat  més de 40 terratrèmols. El més intens ha estat de 4,6, a la localitat de Mazo, a les 23.57 hores de la nit, que es va poder sentir a gairebé tota l'illa.

Aquest divendres es va obrir una nova boca eruptiva al sud-est del con principal del volcà de La Palma. Tot i que durant la tarda de dissabte va reduir l'activitat, no es descarta l'aparició de nous centres eruptius. Els rius de lava situats al sud de la muntanya de La Laguna segueixen avançant i ja es troben a poc més de 200 metres de la costa.

I és que el volcà Cumbre Vieja no dona treva. Aquest dijous a la tarda es va desbordar el riu de lava del con principal i els científics ja qualifiquen el descens de la lava com un autèntic "tsunami". Així ho va explicar la portaveu del Comitè Científic de Pevolca (Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries) i directora de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN) a Canàries, María José Blanco, que va recordar que per calcular el final d’una erupció s’utilitzen diversos paràmetres, com la taxa d’emissió de diòxid de sofre, que hauria d’estar al voltant de les 100 tones diàries, o fins i tot menys, la deformació i el nivell de sismicitat. Aquests paràmetres, en aquests moments, no compleixen els requisits per poder dir que el final de l’erupció està pròxim.
 

Segons dades del satèl·lit Copernicus, un total de 1.835 construccions o edificacions han resultat afectades per la lava. Pel que fa a la superfície de l'illa afectada per la lava que ha expulsat, fins ara, el volcà, aquesta ja és de 753,8 hectàrees. 

[noticiadiari]2/225754[/noticiadiari]
A hores d’ara, l’aeroport de La Palma es veu afectat per les condicions climatològiques que viu l'illa. Aquest dilluns s'ha recuperat l'activitat, tot i que s'acumulen retards en vols interinsulars. Durant el dissabte es van cancel·lar tots els vols previstos, situació que es va repetir durant el diumenge donades les condicions desfavorables de visibilitat.

[plantillagent]