02
de setembre
de
2023, 17:00
Actualitzat:
04
de setembre,
13:17h
Ja fa més de cinc anys que aquell vagó de color del mar que recorria l'avinguda del Tibidabo de manera tan emblemàtica no transporta passatgers. El Tramvia Blau de Barcelona va guardar-se a les cotxeres com quan s’abandona una joguina vella que s'ha de reparar. Avui, encara ningú ha tocat les vies per on transitava ni ha permès que l'històric transport públic pugui tornar a veure la llum a Barcelona.
Arrancava a la plaça Kennedy i pujava fins a la plaça del Doctor Andreu per arribar al peu del Funicular del Tibidabo. Des de 1901 traçava un recorregut per carrers envoltats de cases modernistes i noucentistes que obrien pas a un entorn natural que oferia unes magnífiques vistes de Barcelona. El Tramvia Blau és l’últim vestigi dels tramvies originals del segle XX de la capital catalana, però actualment no està en funcionament.
El 28 de gener de 2018 l’Ajuntament de Barcelona, a través de TMB, va anunciar la seva suspensió provisional per iniciar un "nou traçat de la via, remodelar el material mòbil i rehabilitar les cotxeres del servei", detallen fonts municipals des de l’Ajuntament. Han passat cinc anys, i encara no s'ha reparat la infraestructura. Per això, des de la Promoció del Transport Públic (PTP) i l’Associació de Veïns de Sant Gervasi de Cassoles-La Bonanova (AVSGC) reivindiquen encara el retorn del Tramvia Blau.
Per poder fer-ho i que l’emblemàtic transport no sigui únicament turístic caldria que el viatge del menut ferrocarril s’integrés a les targetes de mobilitat de TMB: "Si no es fa una integració tarifària i torna, serà únicament per un afany turístic", apunta el tècnic. Per incentivar que els ciutadans accedeixin al Tibidabo en transport públic i no en vehicle privat, caldria també integrar el funicular. D’aquesta manera es podria accedir a la part alta de la ciutat de la manera que tanta gent ho havia fet en un passat.
El factor històric també mou aquells qui reclamen el seu retorn. "Té més de 100 anys i dona figura al barri, és ancestral", apunta Josep Maria López, president de l’AVSGC. El Tramvia Blau és patrimoni de la ciutat i, per això, les dues associacions lamenten que no van saber res de la seva reparació fins a finals del mes de gener d’enguany. "Es va conèixer a través de la premsa que hi havia hagut una suspensió dels pagaments per part de l’empresa que anava a fer la reforma", detalla López.
Des de 2018 fins avui dia es resta a l’espera que es redacti el nou projecte. A l’AVSGC els diuen des de l’inici que la reparació és molt costosa i tenen altres prioritats. "S’ha de fer un pla que remodeli tot el camí, era molt car i no tenien ni un duro", explica el president de l’associació, que afegeix que "l’Ajuntament és com un transatlàntic, que per girar dos o tres graus triga quatre anys". Jaume Collboni, que en el seu programa electoral prometia "realitzar les accions necessàries per aconseguir el retorn del Tramvia Blau", té ara a les mans tornar a obrir les portes d’aquell vagó abandonat. Per a molts, la notícia de la tornada del Tramvia Blau seria com la superlluna blava d'aquesta setmana, la més gran i brillant de l'any.
Arrancava a la plaça Kennedy i pujava fins a la plaça del Doctor Andreu per arribar al peu del Funicular del Tibidabo. Des de 1901 traçava un recorregut per carrers envoltats de cases modernistes i noucentistes que obrien pas a un entorn natural que oferia unes magnífiques vistes de Barcelona. El Tramvia Blau és l’últim vestigi dels tramvies originals del segle XX de la capital catalana, però actualment no està en funcionament.
El 28 de gener de 2018 l’Ajuntament de Barcelona, a través de TMB, va anunciar la seva suspensió provisional per iniciar un "nou traçat de la via, remodelar el material mòbil i rehabilitar les cotxeres del servei", detallen fonts municipals des de l’Ajuntament. Han passat cinc anys, i encara no s'ha reparat la infraestructura. Per això, des de la Promoció del Transport Públic (PTP) i l’Associació de Veïns de Sant Gervasi de Cassoles-La Bonanova (AVSGC) reivindiquen encara el retorn del Tramvia Blau.
Eficiència i història
"És la manera més eficient per arribar al Tibidabo”, assegura Carles Garcia, tècnic de la PTP. Evidentment, la forma més ràpida és agafar el cotxe i la línia d’autobús 196 fa el mateix recorregut de pujada que el Tramvia Blau, però consideren que no és la millor opció. "Si posem 10 autobusos per hora, com a molt es transporten 800 persones, però si es fa una reforma del tramvia la capacitat pot ser de 2.000 persones cada hora", assenyala el tècnic, fent referència a les propostes de millora que l’associació fa anys que presenta. D’aquesta manera, s’incentivaria el transport públic, ja que depenent d’on parteixis per arribar al Tibidabo caldria agafar la línia 7 del ferrocarril, després el Tramvia Blau i, per últim, el funicular.Per poder fer-ho i que l’emblemàtic transport no sigui únicament turístic caldria que el viatge del menut ferrocarril s’integrés a les targetes de mobilitat de TMB: "Si no es fa una integració tarifària i torna, serà únicament per un afany turístic", apunta el tècnic. Per incentivar que els ciutadans accedeixin al Tibidabo en transport públic i no en vehicle privat, caldria també integrar el funicular. D’aquesta manera es podria accedir a la part alta de la ciutat de la manera que tanta gent ho havia fet en un passat.
El 28 de gener de 2018 l'Ajuntament va decidir suspendre el Tramvia Blau Foto: TMB
El factor històric també mou aquells qui reclamen el seu retorn. "Té més de 100 anys i dona figura al barri, és ancestral", apunta Josep Maria López, president de l’AVSGC. El Tramvia Blau és patrimoni de la ciutat i, per això, les dues associacions lamenten que no van saber res de la seva reparació fins a finals del mes de gener d’enguany. "Es va conèixer a través de la premsa que hi havia hagut una suspensió dels pagaments per part de l’empresa que anava a fer la reforma", detalla López.
L’interrogant de la remodelació durant 5 anys
A mitjans del 2020 es va convocar un concurs públic i un any més tard es va formalitzar el contracte amb l’empresa TEC-CUATRO. A causa de la pandèmia, però, aquesta va fer fallida i s’havia de traspassar el projecte. El nou contracte va fer-se el setembre de 2022 amb la consultora Meta Engineering, la qual va passar a ser la titular de l’execució. El procés, però, va endarrerir-se 10 mesos. "Pel temps transcorregut en la gestió i el procés administratiu de la cessió, es va sol·licitar ampliar el termini d’execució, ja que el retard produït en l’execució del contracte no és imputable a la contractista actual”, justifiquen les fonts de l’Ajuntament.Des de 2018 fins avui dia es resta a l’espera que es redacti el nou projecte. A l’AVSGC els diuen des de l’inici que la reparació és molt costosa i tenen altres prioritats. "S’ha de fer un pla que remodeli tot el camí, era molt car i no tenien ni un duro", explica el president de l’associació, que afegeix que "l’Ajuntament és com un transatlàntic, que per girar dos o tres graus triga quatre anys". Jaume Collboni, que en el seu programa electoral prometia "realitzar les accions necessàries per aconseguir el retorn del Tramvia Blau", té ara a les mans tornar a obrir les portes d’aquell vagó abandonat. Per a molts, la notícia de la tornada del Tramvia Blau seria com la superlluna blava d'aquesta setmana, la més gran i brillant de l'any.