Ensenyament posa en marxa el registre únic de dades acadèmiques d'alumnes

La nova eina d'ús obligatori als centres permetrà tenir una visió de conjunt del sistema educatiu

Publicat el 25 de setembre de 2015 a les 09:25
El Departament d'Ensenyament posa en marxa el Registre d'Alumnes de Catalunya (RALC), una nova eina d'ús obligatori i que servirà per integrar les dades de tots els estudiants matriculats en centres públics i provats d'ensenyaments no universitaris. L'objectiu del projecte, anunciat a principis de setembre, és tenir una ''visió integrada'' per conèixer i identificar cada alumne, com també per desenvolupar un dossier personal d'aprenentatge. 

El nou sistema d'informació permetrà que l'alumne disposi d'un identificador únic, que les dades estiguin en un mateix registre, que la visió de l'alumne sigui més àmplia perquè s'hi inclourà la informació acadèmica, i que l'alumne compti amb un identificador digital, com a base per desenvolupar tràmits electrònics en un futur. Alhora, es vol aconseguir que el RALC sigui un instrument per tenir una visió de conjunt del sistema educatiu català.

L'ordre que s'ha publicat aquest divendres al DOGC, detalla el funcionament del RALC i explicita que la gestió del registre correspon als centres públics i privats i a les unitats administratives del Departament d'Ensenyament que tinguin competència. També es preveu que les dades del registre es puguin cedir a les administracions i entitats públiques que tinguin competències en protecció de menors i adolescents, serveis socials i protecció de la salut. Els ajuntaments hi podran accedir per a l'exercici de les competències en matèria de vigilància del compliment de l'escolarització obligatòria i els consells comarcals en podran fer ús per a la gestió dels serveis de transport escolar i ajuts de menjador. 

El RALC recollirà la situació administrativa i acadèmica de forma detallada incloent dades com ara la data de naixement, el DNI, l'adreça, les dades dels tutors legals de l'alumne, i totes les dades d'escolarització. En aquest apartat s'hi inclouen les dades de matrícula, el curs, el període, el centre on ha estat escolaritzat i el règim. També s'hi afegirà si l'alumne és amb alta capacitat o amb necessitats educatives espacials i es tindrà en compte els alumnes que deixin d'estar escolaritzats a Catalunya. L'historial acadèmic servirà per recollir les qualificacions per matèries obtingudes a cada curs.

L'alta al registre es farà en l'instant de la primera matrícula al sistema educatiu de Catalunya i les dades les hauran d'introduir els diferents centres escolars i hi tindran accés, però limitat a les dades referides únicament als alumnes i exalumnes dels centres. Els alumnes o tutors també podran demanar les seves dades.