[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NT0PlVSHp_o[/youtube]
La nova plaça de les Glòries de Barcelona serà un gran pulmó verd que inclourà un passeig elevat amb vistes a la ciutat. L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha fet públic aquest divendres el projecte guanyador del concurs, anomenat 'Canòpia Urbana', de l'equip format per l'estudi d'arquitectura barceloní d'Anna Coello de Llobet i un de París, l'Agence Ter. La proposta inclou el soterrament de la Gran Via, el pas del tramvia per la superfície i la continuïtat del carril bici. La idea guanyadora té un cost de 29,9 milions d'euros i contempla la possibilitat d'executar-se en sis fases diferents, des del 2015 al 2018. El projecte vol concentrar el transport públic a la banda sud de la plaça.
Hi havia deu projectes finalistes, que havien d'incloure una zona verda de 120.000 metres quadrats, un miler de vivendes i equipaments. També calia preveure l'absorció del trànsit i les rutes de transport públic.
Finalment, un jurat format per dotze experts i dos representants veïnals i presidit per reconegut arquitecte Jaime Lernet ha escollit finalment el projecte Canòpia urbana per a la reforma de les plaça de les Glòries. L'ha realitzat un estudi francès, Ute Agence Ter, conjuntament amb la gironina Ana Coello de Llobet, que té el despatx al Poblenou. El jurat del concurs ha destacat com a punts forts de la proposta l'aposta per "reintroduir la natura a la ciutat, la dimensió local i metropolitana del projecte, la continuïtat de la Diagonal com a eix simbòlic, potenciant el transport públic i donant compliment als equipaments i els habitatges previstos al Compromís per Glòries".
L'aposta dels dos estudis d'arquitectura és fer de les Glòries la peça central de l'eix verd que unirà l'eix Trinitat, Sagrera i Ciutadella. El projecte permetrà donar continuïtat a la Diagonal, que es convertiria en un camí exclusiu per als vianants, i la Meridiana. Paral·lelament, preveu concentrar el transport públic a la zona sud de la plaça. A més, deixa oberta la possibilitat d'una futura connexió del tramvia, la Línia 1 del metro i la nova xarxa de bus.
La proposta guanyadora té un cost aproximat de 29,9 milions d'euros i preveu la possibilitat d'executar-se en sis fases diferents, entre 2015 i 2018, fins que la construcció del túnel central que ha de travessar el subsòl de la plaça permeti acabar els treballs de la superfície.
En l'acte celebrat al Col·legi Oficial d'Arquitectes de Catalunya, l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha destacat que el projecte guanyador deixa palès que Barcelona "ja no és la ciutat dels cotxes" i dóna prioritat als vianants, el verd i el transport públic. Trias ha assegurat que la transformació de la plaça de les Glòries "és un triomf dels veïns" però també "un triomf per la ciutat". En la seva intervenció l'alcalde ha destacat que s'ha complert "un petit somni que va començar Ildefons Cerdà.
El calendari preveu que l'equip guanyador redacti, aquest any, l'avantprojecte d'urbanització de l'espai públic, que s'executarà en el proper mandat.