Iberia xifra el seguiment de la vaga durant les primeres hores en un 14,61% i assegura que la puntualitat del servei és del 83%. La companyia, mentrestant, ha cancel·lat més de 400 vols i ha hagut de buscar una alternativa per a més de 45.000 viatgers.
El xoc entre treballadors i Iberia es remunta al concurs que Aena va resoldre a finals de setembre per a la gestió dels serveis de terra a la xarxa d'aeroports espanyols per als pròxims set anys. La licitació era pels serveis a terra a tercers en la categoria de handling de rampa i agrupa, entre altres tasques, l'assistència d'equipatges, operacions en pista i assistència en càrrega i correu entre la terminal i l'avió.
L'aerolínia va quedar fora dels grans aeroports de la xarxa estatal -inclòs el de Barcelona-El Prat i Palma, Alacant o Màlaga, entre d'altres- i només el conservarà a Barajas. El concurs d'Aena, però, deixava oberta la porta perquè les aerolínies que ho desitgessin poguessin autogestionar-se el servei de terra, una possibilitat que Iberia va descartar aplicar per a les companyies del hòlding d'IAG en els aeroports on s'ha quedat sense llicència. Això va provocar la protesta contundent dels treballadors d'aquest servei.
Per contra, fonts sindicals han lamentat després de les darreres reunions entre les dues parts que la companyia "no fes ni el més mínim esforç per arribar a un acord", es "limités a explicar en termes purament economicistes".
Els vols afectats a l'aeroport del Prat
La vaga dels treballadors ha obligat a cancel·lar més de 400 vols, amb una afectació de 45.000 passatgers, segons informa el grup Iberia, format per Iberia, Iberia Express i Air Nostrum. El 92% dels viatgers, segons la companyia, han estat reubicats en altres vols o se'ls ha reemborsat el bitllet.En concret, hi haurà una cinquantena de vols entre Barcelona i Madrid que quedaran cancel·lats. 14 d'aquests són el dia 5 de gener, 10 per al dia 6, uns altres 10 per al dia 7 i un total de 16 l'últim dia de vaga. Del total, la meitat són amb origen en la capital catalana i l'altra meitat amb sortida des de la capital de l'Estat.
[noticiadiari]2/266479[/noticiadiari]
Iberia considera que la protesta no està justificada, ja que tots els llocs de treball, les condicions salarials i els beneficis socials "estan garantits de per vida" pel conveni del sector. Per contra, els sindicats critiquen la falta de "suport i protecció" dels seus treballadors de terra. "Els treballadors i les treballadores d'Iberia esperem una aposta ferma i decidida pel handling", remarquen en un comunicat.
Segons els representants dels treballadors Iberia no es troba en la via del diàleg i troben a faltar un lideratge "clar", amb un president interí i uns directors mancats de la confiança dels treballadors al ser els responsables de la pèrdua de les llicències que "ha desencadenat el problema". Amb tot, no tanquen la via a negociar solucions i esperen que Iberia "reconsideri" la seva actitud.