27
de gener
de
2016, 11:23
Actualitzat:
18:21h
La línia 9 del metro arribarà finalment a l'aeroport del Prat a partir del 12 de febrer, just abans del Mobile World Congress. Ho ha anunciat aquest matí Josep Rull, el conseller de Territori i Sostenibilitat, a la visita d'obres del nou tram que uneix Zona Universitària i la T-1, de 20,1 km i 15 estacions amb un temps de 32 minuts.
Un cop inaugurada, els viatgers que vulguin utilitzar la nova línia amb el títol de transport corresponent, ho podran fer. A més, TMB ha editat 50.000 bitllets inaugurals que distribuirà entre els veïns per on passa la línia.
Aquest nou tram oferirà una freqüència de trens cada 7 minuts per sentit, tot i que aquest interval es podrà reduir a menys de 4 entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat, com en certàmens firals com el MWC o bé en dates amb previsió d’un elevat trànsit aeri a l’aeroport del Prat.
D’aquesta manera, el servei de metro a l’L9 sud podrà adoptar diferents configuracions per respondre a les necessitats de transport. En aquests casos es podran intercalar trens amb el servei ordinari per obtenir intervals de menys de 4 minuts entre Aeroport T1 i Fira (el temps de trajecte és de 22 minuts), o entre Fira i Collblanc (el temps de trajecte és de 7 minuts).
Fase de proves
El passat divendres es va iniciar la fase final de proves d'aquest nou tram de la xarxa de metro. El Departament de Territori i Sostenibilitat va lliurar la infraestructura a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per tal que pogués iniciar el que s’anomena la “marxa en blanc”, és a dir, el procés d’explotació i operació d’un tram de línia sense viatgers però amb les condicions, horaris i freqüències similars als que tindrà el tram de línia en el moment en què es posi en explotació comercial.
Aquest procés de marxa en blanc va començar després de més d’un any de proves, necessàries per garantir la seguretat i la fiabilitat del tram de línia, que funcionarà de forma automàtica, com la resta de trams que ja estan en servei. Durant aquesta fase s’han comprovat aspectes com: instal·lacions elèctriques i de seguretat, estacions, ventilació, energia, comunicacions o portes automàtiques.
El nou tram de l’L9
La posada en servei del nou tram de l’L9 permetrà arribar en metro a la terminal més utilitzada de l’aeroport –actualment, el servei de Rodalies arriba fins a la T-2- i unir tres municipis: Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat i El Prat de Llobregat. En el seu recorregut, facilitarà l’accés en transport públic a centres educatius, zones comercials i àrees logístiques i de promoció econòmica. Al mateix temps, millorarà la mobilitat més local i dotarà de servei de metro zones habitades que fins ara no en tenien. En longitud, el nou tram és equiparable a l’L1 de Metro, la més llarga de la xarxa, que té 20,7 quilòmetres.
El tram Zona Universitària–Aeroport T1 té una longitud de 20,1 km i 15 estacions: tres estan al municipi de Barcelona, cinc a l’Hospitalet de Llobregat i 7 al Prat de Llobregat, incloses les dues estacions a les terminals de l’aeroport.
Un cop inaugurada, els viatgers que vulguin utilitzar la nova línia amb el títol de transport corresponent, ho podran fer. A més, TMB ha editat 50.000 bitllets inaugurals que distribuirà entre els veïns per on passa la línia.
Josep Rull durant la visita a la línia 9 del metro Foto: Adrià Costa
Aquest nou tram oferirà una freqüència de trens cada 7 minuts per sentit, tot i que aquest interval es podrà reduir a menys de 4 entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat, com en certàmens firals com el MWC o bé en dates amb previsió d’un elevat trànsit aeri a l’aeroport del Prat.
D’aquesta manera, el servei de metro a l’L9 sud podrà adoptar diferents configuracions per respondre a les necessitats de transport. En aquests casos es podran intercalar trens amb el servei ordinari per obtenir intervals de menys de 4 minuts entre Aeroport T1 i Fira (el temps de trajecte és de 22 minuts), o entre Fira i Collblanc (el temps de trajecte és de 7 minuts).
Fase de proves
El passat divendres es va iniciar la fase final de proves d'aquest nou tram de la xarxa de metro. El Departament de Territori i Sostenibilitat va lliurar la infraestructura a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per tal que pogués iniciar el que s’anomena la “marxa en blanc”, és a dir, el procés d’explotació i operació d’un tram de línia sense viatgers però amb les condicions, horaris i freqüències similars als que tindrà el tram de línia en el moment en què es posi en explotació comercial.
Aquest procés de marxa en blanc va començar després de més d’un any de proves, necessàries per garantir la seguretat i la fiabilitat del tram de línia, que funcionarà de forma automàtica, com la resta de trams que ja estan en servei. Durant aquesta fase s’han comprovat aspectes com: instal·lacions elèctriques i de seguretat, estacions, ventilació, energia, comunicacions o portes automàtiques.
Un comboi de la «nova» L-9, a l'estació de Mercabarna Foto: Adrià Costa
El nou tram de l’L9
La posada en servei del nou tram de l’L9 permetrà arribar en metro a la terminal més utilitzada de l’aeroport –actualment, el servei de Rodalies arriba fins a la T-2- i unir tres municipis: Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat i El Prat de Llobregat. En el seu recorregut, facilitarà l’accés en transport públic a centres educatius, zones comercials i àrees logístiques i de promoció econòmica. Al mateix temps, millorarà la mobilitat més local i dotarà de servei de metro zones habitades que fins ara no en tenien. En longitud, el nou tram és equiparable a l’L1 de Metro, la més llarga de la xarxa, que té 20,7 quilòmetres.
El tram Zona Universitària–Aeroport T1 té una longitud de 20,1 km i 15 estacions: tres estan al municipi de Barcelona, cinc a l’Hospitalet de Llobregat i 7 al Prat de Llobregat, incloses les dues estacions a les terminals de l’aeroport.
Característiques de la «nova» línia 9 |
---|
Estacions Zona Universitària (correspondència línia 3) Collblanc (correspondència línia 5) Torrassa (correspondència línia 1) Can Tries Gornal Europa Fira (correspondència FGC) Fira Parc Logístic Mercabarna Les Moreres El Prat Estació (correspondència Rodalies) Cèntric Parc Nou Mas Blau Aeroport T-1 (correspondència Rodalies) Aeroport T-2 (correspondència futura llançadora de Renfe) El nou tram de la L-9. Font: Territori i Sostenibilitat Temps i freqüència de viatge Temps de viatge: 32 minuts Freqüència habitual: 7 minuts Freqüència reduïda: 4 minuts* *En cas d'esdeveniments especials en els trams Aeroport T1-Fira i Fira-Collblanc Altres característiques 11 estacions són del tipus convencional (andana central o dues andanes paral·leles) i 4 del tipus pou (andanes superposades, inserides en un túnel de dos nivells) Interestació mitjana: 1.416 metres Interestació màxima: 3,5 km entre Aeroport T1 i Aeroport T2 Ascensors: 50 Escales mecàniques: 133 Màquines de venda de bitllets: 74 Vies d'evacuació en túnels i sortides d'emergència en totes les estacions Velocitat comercial: 37 km/h |
Josep Rull durant la visita a la línia 9 del metro Foto: Adrià Costa