
Recollida del vidre a Ciutat Vella. Foto: Adrià Costa
L'empresa FCC, adjudicatària de la neteja al centre de Barcelona, haurà de pagar més de 7 milions d'euros a l'Ajuntament per haver falsejat dades, segons ha anunciat aquest dimarts el tinent d'alcalde de Drets de Ciutadania, Jaume Asens. El consistori ha tancat l'expedient sancionador que havia obert pel frau, i ha imposat la màxima penalització econòmica que li permetia la llei, però, per ara, no preveu rescindir el contracte.
Dels més de 7 milions que haurà d'abonar FCC, 5.051.610 euros corresponen a sancions i 2.120.775 euros en concepte de rescabalament dels serveis no prestats i danys i perjudicis. Tot i això, la penalització encara no és ferma. Primer s'ha d'aprovar el tancament de l'expedient sancionador en el ple d'aquest divendres, i a partir d'ara l'empresa pot presentar recurs d'alçada. "És molt probable que acabem als tribunals", considera Asens.
De fet, a l'empresa ja se li havia comunicat la proposta de resolució de l'expedient, i ha presentat al·legacions, les quals l'Ajuntament ha desestimat. Pel que fa a la possibilitat de rescindir el contracte, el tinent d'alcalde ha recordat que actuaran en funció del que determini la Fiscalia i el jutjat que duu la instrucció sobre el cas del frau pel que fa a responsabilitats penals.
Segons ell, ara com ara una rescissió "no resultava procedent" i l'Ajuntament s'arriscava a perdre-ho als tribunals, ja que el volum defraudat només representa el 0,7% del total de l'empresa. Asens no ha precisat si exclouran la companyia de la futura licitació del contracte de la neteja, una possibilitat que s'havia apuntat fa unes setmanes.
Evitar que es repeteixi
En tot cas, ha assegurat que s'han pres "les mesures oportunes" perquè els fets no es tornin a repetir, i ha enviat "un missatge de duresa" davant dels fets: "No tolerarem en cap cas fraus d'aquestes característiques en els serveis municipals. Quan es produeixi serem implacables".
Segons el consistori, el frau de FCC ascendeix a 3,3 milions d'euros. "Estem davant una trama organitzada per eludir controls interns que ha saquejat recursos públics en un àmbit tan sensible com la neteja", ha remarcat Asens. Entre 2013 i 2015 la companyia va certificar 6.130 serveis que no va prestar o que va dur a terme amb menys personal del que estipulava el contracte als barris de l'Eixample i Gràcia. Va cobrar 1.268.289 euros per aquests.
A més, el 2014 l'empresa va alterar de manera "conscient i intencionada", com a mínim 30 dels 6.200 serveis anuals de recollida de voluminosos amb l'objectiu d'evitar el salt de banda econòmic del contracte, i en conseqüència, evitar l'aplicació d'un preu unitari per tona recollida més baix.
Com a conseqüència de l'alteració del servei, residus voluminosos es van portar a una planta de tractament que no pertocava. A més, aquell mateix any FCC va barrejar el 0,5% dels contenidors recollits a la zona (1.683 contenidors) de residus d'envasos amb residus de fracció resta o amb residus orgànics, també amb la intenció d'evitar aquest salt econòmic.
Segon expedient obert
Aquest no és l'únic motiu pel qual FCC està en el punt de mira del consistori, el qual té un expedient informatiu obert a l'empresa per haver inflat el nombre de contenidors cremats en els incidents de la vaga general del 14 de novembre del 2012 i haver incrementat els seus ingressos a costa del consistori. Segons el comissionat d'Ecologia, Frederic Ximeno, aquest expedient encara no està tancat i les presumptes irregularitats segueixen en anàlisi.
En relació a les possibles irregularitats amb els contenidors, la companyia va inflar de 47 a 72 (un 53% més) els contenidors cremats durant les protestes i va facturar a l'Ajuntament 24.000 euros de més. Aquest fet es revela en correus electrònics interns de càrrecs de l'empresa, com el d'un enginyer en el qual revela que incrementaran el nombre de contenidors cremats "en 25 unitats més fictícies". La factura real de danys va ascendir a 48.183,13 euros, però la inflada que va abonar el consistori a FCC, a 72.305,65 euros.