El bisbe emèrit de Sant Sebastià (Guipúscoa), Juan María Uriarte, ha mort aquest dissabte als 90 anys en un centre hospitalari on havia ingressat després de partir un ictus. Uriarte ha estat àmpliament reconegut pel seu paper de mediador entre el govern espanyol del PP de José María Aznar i ETA durant la treva entre 1998 i 1999.
Abans d'assumir aquest rol, el religiós era incident en la seva denúncia contra les pràctiques terroristes mentre que, alhora, retreia als polítics i institucions públiques del país que dediquessin menys temps a condemnar i més a la mobilització de recursos humans i populars.
Uriarte també recriminava públicament la guerra bruta de l'Estat contra l'organització basca; sobretot pel que fa a la tortura i les condicions dels presos. El bisbe també va ser situat en el punt de mira de diversos sindicats policials després d'haver-se referit a alguns membres empresonats d'ETA com a "presos polítics".
En tot cas, Uriarte va esdevenir una figura clau en la via de mediació entre l'executiu espanyol i l'organització terrorista a finals de la dècada dels 90 amb diverses trobades a Suïssa. Tot i això, les negociacions es van acabar trencant quan, l'agost de 1999, la policia francesa va detenir a Jokin Extebarria -considerat el segon cap de la banda-. Aleshores ETA va emetre un comunicat on denunciava que el cos policial espanyol hauria seguit Uriarte per descobrir l'amagatall d'Extebarria. Una acusació secundada pel bisbe tot i que el Ministeri d'Interior sempre ha negat.
Mor Juan María Uriarte, el bisbe mediador entre Moncloa i ETA
El religiós condemnava tant les pràctiques terroristes com la guerra bruta de l'Estat contra l'organització basca

- Imatge de Juan María Uriarte -
- Wikicommons
ARA A PORTADA
-
-
De la neutralització a l'exigència dels socis: l'1x1 de l'oposició un any després de la investidura d'Illa Sara Escalera
-
La sequera i la tramuntana impulsen el pitjor incendi dels darrers 50 anys a França Arnau Urgell i Vidal
-
L'opa es complica: els accionistes del Sabadell aproven la venda de TSB i el repartiment de dividends extraordinari Bernat Surroca Albet | Pep Martí i Vallverdú
-
El Govern espera que la UE aconsegueixi el «màxim d'excepcions» aranzelàries per a productes catalans Redacció
Publicat el 17 de febrer de 2024 a les 20:52
Et pot interessar
-
Societat El temps d'aquest dijous 7 d'agost: la temperatura torna a enfilar-se
-
Societat Festes de Gràcia 2025: cartell, concerts, carrers guarnits i programa
-
Societat Tanquen un centre d’estètica a l’Eixample que feia tractaments amb material caducat
-
Societat Nova ciberestafa a Booking: a través de les reserves extrauen les dades bancàries
-
Societat Detenen l'home que va llençar lleixiu a una treballadora d'una benzinera de Nou Barris
-
Societat Programa de les festes de Gràcia 2025