Una pràctica molt habitual dels hotels és il·legal i pot suposar una multa

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades imposa sancions de fins a 300.000 euros als allotjaments per fer còpies, fotografies o escaneigs dels documents d'identitat dels clients

Imatge il·lustrativa d'un hotel
Imatge il·lustrativa d'un hotel | Jörg Angeli / Unsplash
Redacció
13 de setembre de 2024, 12:46
Actualitzat: 14 de setembre, 9:56h

Anar de vacances a un hotel o a qualsevol altre allotjament és motiu de satisfacció. És un moment ideal per desconnectar o per descobrir algun indret, però també cal parar atenció a tots els detalls, especialment en les gestions de reserva i d'entrada a la qual serà casa nostra per uns dies. En aquest sentit, hi ha una pràctica molt habitual que és il·legal i sobre la qual cal parar compte.

Està plenament normalitzat que, en arribar a la recepció de l'hotel, ens demanin el documentat d'identitat o el passaport -si estem fora de la Unió Europea- per realitzar l'anomenat com a check-in o ingrés a l'hotel. Bé, aquesta no és una mala actuació. De fet, la llei de protecció de la seguretat ciutadana obliga qualsevol establiment hoteler a recollir les dades dels seus clients en un full de registre de viatgers, que ha d'estar disponible per a les forces i cossos de seguretat.

Concretament, les dades que s'han de recopilar són el nom i els cognoms, el tipus de document amb el seu número, la data d'expedició, la data de naixement, el sexe i la nacionalitat. Des d'aquest 2024 també cal recollir algunes dades addicionals com l'identificador de la reserva, la data del contracte, la data d'entrada i sortida, el tipus de pagament, el telèfon i el correu electrònic o el municipi dels visitants.

La pràctica il·legal és que cap allotjament pot demanar quedar-se el DNI ni pot fer fotocòpies, fotografies o escanejos del document. Així doncs, els clients han de presentar la seva identificació i, un cop s'hagin recollit les dades obligatòries per llei, la recepció ha de retornar el document.

La realitat, però, és que molts hotels opten per fer fotos o escanejos per agilitzar els tràmits. El problema és que estan vulnerant les normes de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, que protegeix la privacitat dels clients, i que penalitza aquestes pràctiques amb multes que en alguna ocasió han arribat fins als 300.000 euros.

La recomanació de la policia és facilitar només les dades que són obligatòries i no permetre cap còpia dels documents per part de l'hotel, ja que llavors comptarà amb informacions innecessàries com la foto del carnet. Si la reserva es fa online, també es recomana enviar les dades per escrit i no facilitar cap còpia del DNI.