Aquests sistemes són equips amb tecnologia de raigs X que generen una imatge en 3D, la qual cosa facilita la inspecció dels equipatges. És per això que ja no caldrà treure els dispositius electrònics en safates separades ni els líquids en bosses de plàstic per passar el control. Gràcies a aquest avenç, el viatger podrà estalviar temps, sense perdre seguretat en el procediment. "La seguretat és prioritària per a Aena, que aposta per les últimes tecnologies per col·locar-se a l'avantguarda dels aeroports més segurs", asseguren des del gestor aeroportuari.
Actualment, els líquids, perfums, cremes, aerosols, escumes, gels, xampú i pasta de dents han d'anar en envasos individuals de capacitat no superior a 100 mil·lilitres, continguts que alhora s'han de posar en una bossa de plàstic transparent amb sistema d'obertura/tancament i de capacitat no superior a 1 litre (bossa d'aproximadament 20 x 20 centímetres). Només es pot transportar una bossa per passatger, inclosos nens i aquesta bossa s'havia de col·locar en safates del control de seguretat, fora de l'equipatge.
Amb la nova normativa, els viatgers podran portar pots d'higiene com ara colònies, cremes o maquillatges de grandària mitjana o familiar, tal com avança aquest dilluns el diari El País. En l'actualitat, les úniques begudes, productes de cosmètica i perfums permesos eren aquells que es compren a l'aeroport i es duen en bosses de seguretat homologades i precintades. Per demostrar que s'ha adquirit tal com toca, cal presentar, també, el rebut de la compra.
Els escàners que utilitzen aquesta tecnologia ja s'estan provant en els aeroports londinencs de Heathrow, Gatwick i Stansted, i el govern del Regne Unit ha anunciat que canviarà les normes de seguretat perquè estiguin plenament operatius el 2024. A més, l'Administració de Seguretat en el Transport dels Estats Units (TSA) també els ha posat a prova en 15 aeroports, inclosos els de Los Angeles, Oakland, Sant Diego i Chicago.
A Europa, la Comissió Europea ha demanat que se suavitzin aquestes restriccions imposades després dels atemptats de les Torres Bessones de Nova York l'11 de març de 2001. El control de líquids es va establir el 2006 arran d'un atemptat terrorista frustrat (explosius ocults en llaunes de beguda) planejat per Al-Qaeda contra set avions que enlairaven de Heathrow. L'associació internacional d'aerolínies IATA també dona suport a la proposta.
Inversió de més d'1.100 milions
En el Document de Regulació Aeroportuària (Daura) presentat el setembre de 2021 Aena ja indicava que el gestor reforçaria els sistemes de gestió de la seguretat operacional. Així, del 2022 al 2026 s'incorporaran "tecnologies d'última generació en els controls de seguretat per a la millora de l'eficiència dels processos i la facilitació del trànsit dels passatgers". En una dècada (2018-2028), Aena haurà invertit 1.170 milions d'euros en seguretat física, amb la renovació dels equips d'inspecció d'equipatge en celler i dels filtres de seguretat.La mesura forma part d'un projecte global de modernització dels aeroports espanyols gestionats per Aena, que inclourà també noves línies automatitzades per a la gestió de l'equipatge de mà (ATRS), el desplegament de sistemes biomètrics per a l'accés als controls, i el sistema d'inspecció remota, que també agilitza el flux en els filtres de seguretat dels aeroports més transitats. Aena explica que "l'ATRS permet separar les maletes sospitoses de les quals no ho són, i la gestió i retorn de safates de manera automàtica, sense que el passatger hagi de preocupar-se d'elles". El sistema d'inspecció remota també permet fer la inspecció dels equipatges des d'una sala remota, sense necessitat que el vigilant estigui físicament en el filtre de seguretat.
Segons el Daura, els filtres amb la nova tecnologia s'instal·laran el 2025 als aeroports de Palma i Màlaga-Costa del Sol i l'any 2026 a Gran Canària, Tenerife Sud, César Manrique Lanzarote, Fuerteventura, Alacant-Elx Miguel Hernández, Eivissa, València, Bilbao i Menorca. Quant a la renovació dels equips d'inspecció d'equipatge en celler i dels filtres de seguretat, suposaran l'adquisició de 261 equips, així com les obres necessàries per a la seva integració.
Inversió d'Aena
Aquests projectes d'innovació es duran a terme gràcies, en part, a línies de finançament rebudes pel gestor aeroportuari. El gener passat Aena va informar que havia signat una línia de finançament amb el Banc Europeu d'Inversions (BEI) per import de 800 milions d'euros per a projectes de seguretat i innovació. Aquest préstec suposava un primer tram de 200 milions d'euros disponibles en els pròxims dos anys, amb un termini d'amortització màxim de 20 anys des del desemborsament i cinc anys de carència.Les principals inversions estaven destinades a iniciatives de seguretat i protecció, incloent-hi treballs en pista i redisseny de carrers de rodatge, d'acord amb les últimes actualitzacions de l'Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA); i a la renovació del sistema d'il·luminació de la plataforma d'estacionament d'aeronaus. El préstec es dedicarà a inversions relacionades amb la rehabilitació de paviments en la zona d'operacions, la renovació dels sistemes de control d'emergència o la substitució de passarel·les d'embarcament d'aeronaus, entre altres accions.
Altres projectes d'Aena que podrien finançar-se amb aquest préstec són aquells basats en les tecnologies de la informació (automatització de processos, ciberseguretat, gestió de bases de dades, BIM - building information modelling- o adquisició i llicència de programari) i la innovació (desenvolupament de la plataforma data driven i processos relacionats amb la digitalització en l'experiència del client i l'eficiència dels terminals de passatgers).
[plantillavirals]