USTEC denuncia que més de 4.500 professionals no tenen plaça per estudiar el C2 de català

El sindicat critica la reducció "dràstica" de places per als cursos que ofereix el Departament d'Educació en plena "emergència lingüística"

Classe d'un curs de català a Manresa
Classe d'un curs de català a Manresa | CNL Montserrat
Redacció
28 de novembre de 2024, 11:26
Actualitzat: 11:43h

El sindicat USTEC denuncia que més de 4.500 professionals s’han quedat sense plaça per estudiar el C2 de català a través dels cursos que ofereix el Departament d’Educació. Segons dades de l’organització sindical, el curs passat es van presentar 6.000 sol·licituds i 3.000 persones es van quedar sense plaça. “Aquest curs només s’han habilitat 1.500 places, la meitat de les de l’any passat, i totes en modalitat virtual”, lamenten.

Tot plegat en un context en què Educació va anunciar que tenir el C2 seria un requisit imprescindible per accedir a la funció pública docent. “Si el compromís amb la llengua és real, és urgent que l’oferta de formació s’ajusti a la demanda”, indica USTEC, que ha impulsat la creació de la Secretaria per la Llengua, amb què centrarà els esforços a combatre “l’emergència lingüística” que afecta els centres educatius.  

USTEC creu que per defensar la llengua no n’hi ha prou amb garantir una formació suficient, sinó també potenciar “una consciència lingüística activa” entre els professionals de l’educació i també l’alumnat. Així, veu necessari que les dues conselleries garanteixin formació curricular en sociolingüística per a l’alumnat i que s’engeguin campanyes de conscienciació lingüística perquè tothom prengui consciència “de la importància de mantenir la llengua arreu”.

Un altre repte que situa el sindicat és oferir oportunitats de formació contínua per a tot el personal dels centres que vulgui aprofundir en el coneixement del català amb formació permanent, “que s’ha vist desmantellada en els darrers anys en favor de processos externalitzats”.

A més, un altre problema recurrent a què s’han d’enfrontar mestres, professorat i personal d’atenció educativa és la manca de materials i recursos en català, afirmen. “Molts docents denuncien la predominança de materials en castellà, cosa que dificulta la immersió lingüística i el treball pedagògic en català”, assenyalen. Per això, demanem també avançar per dotar de més recursos en català els nostres centres educatius.