La CUP presenta 29 propostes per millorar el reglament de participació de Solsona

Publicat el 01 de febrer de 2017 a les 20:15
Alternativa per Solsona-CUP ha presentar un total de 29 esmenes i propostes al reglament de participació presentat per l’Ajuntament. En una reunió, el grup municipal d’ApS-CUP va traslladar a l’Alcalde i el Regidor de participació diverses idees per tal d’enriquir el document definit per l’equip de govern, entre les que destaca la regulació dels pressupostos participatius.
ApS-CUP considera que la proposta de reglament “acaba sent una transcripció literal i parcial de lleis, decrets i reglaments ja existents, que aporten poques novetats al funcionament municipal de Solsona, i no contribueixen a aclarir els mecanismes de participació ciutadana”. La formació lamenta la divergència entre els objectius que manifesta l’equip de govern en el preàmbul del reglament i el redactat del mateix. Així doncs, mentre per un costat es parla de “prendre decisions conjuntament”, “escollir en profunditat i no solament en superfície” o “gestionar els nostres propis recursos”, per l’altre s’estableix que els únics que tenen poder de decisió real són la junta de govern, l’alcalde i el ple.
D’aquesta manera, en el document presentat al consistori, Alternativa per Solsona-CUP proposa ampliar la capacitat de participació de la ciutadania, introduint la possibilitat que algunes decisions siguin vinculants. També introdueix elements nous com la regulació dels pressupostos participatius, una promesa present en els programes electorals de tots els grups però que no apareix en el document presentat per l’Ajuntament. En aquest sentit, des d’ApS-CUP es remarca que consultar no és el mateix que participar, i equiparar-ho no afavoreix la implicació i la participació ciutadana, i pot desmovilitzar als ciutadans que formen part d’aquests processos.
Finalment, des d’Alternativa per Solsona-CUP reclamen apostar per una regidoria de participació ciutadana transversal, activa i amb pressupost adequat. L’objectiu d’aquesta ha de ser que la participació sigui una realitat, impulsant programes que transmetin hàbits i valors participatius, i que permetin l’apropament dels infants, dels joves i de la població en general a la gestió dels afers públics. En aquesta línia, la formació creu que els consells d'infants i de joves són eines claus per transmetre aquests hàbits sempre que funcionin com espais de decisió real.