La Diputació de Barcelona ha posat en marxa una iniciativa per dinamitzar i modernitzar els comerços locals de l'entorn rural, a la Catalunya Central. En total se n'han beneficiat una quarantena de municipis de les comarques del Berguedà, Osona, Bages, Moianès, Lluçanès i Anoia, i s'ha fet realitat amb una inversió de 612.900 euros (490.000 provenen de fons Next Generation).
Una de les accions més visibles que comprèn el projecte Comerç rural i essencial: innovador, sostenible i eficient és la instal·lació d'armaris multi temperatura per a la recollida de comandes en espais públics. Se n'han col·locat 16 en 13 municipis de la vegueria, entre els quals tres de berguedans: Bagà, Gironella i Vilada. La finalitat d'aquests dispositius és facilitar que els clients que, pel motiu que sigui, no poden anar a comprar al comerç en l'horari d'obertura puguin fer-li una comanda i rebin un codi QR per obrir l'armari. El botiguer li haurà deixat preparada la comanda en algun dels espais disponibles.
També destaca la creació de la plataforma digital A prop i al teu abast, que té per objectiu posar en contacte els comerços rurals i les petites empreses productores de proximitat presents a la demarcació i que ofereixen productes de primera necessitat (com alimentació, higiene de la persona i higiene de la llar), i també empreses de serveis per als establiments comercials. Per elaborar-lo, la Diputació ha fet un mapatge previ que ha permès identificar més de 1.200 empreses i professionals dels àmbits esmentats.
Altres actuacions dins del programa han estat la col·locació de 57 antenes wifi en 17 municipis per millorar-ne la connectivitat pública (al Berguedà, es troben a Bagà, Borredà i Vilada); l'impuls del directori Botigues del meu poble, un espai per donar visibilitat i promocionar els comerços que participen en el projecte (actualment, inclou 174 comerços de 20 municipis, entre els quals Borredà, Gironella i Vilada); i la senyalització direccional i identificativa dels comerços de 16 municipis (també a Vilada i Borredà).
En termes generals, el projecte també preveu implementar una campanya promocional per difondre el comerç de proximitat amb el sorteig de lots de productes locals, el foment de l'ús d'envasos reutilitzables mitjançant accions de sensibilització, celebrar sessions formatives als establiments i el repartiment de 430 carretons de compra amb seient.
Tot plegat, la diputada de Comerç i Consum de la Diputació de Barcelona, Olga Serra, ha destacat que l'objectiu del projecte és garantir l'aprovisionament de la població en els comerços rurals, però també avançar en la competitivitat, sostenibilitat i transformació digital dels establiments. A més, detalla que també busca transformar-los cap a una estructura "més resilient" que garanteixi la seva viabilitat, recull l'ACN.
La iniciativa s'ha desenvolupat en 38 municipis de menys de 5.000 habitants -o que en tenien menys de 5.000 en el moment d'arrencar el programa- que tenen algun comerç i un percentatge de població superior a 65 anys per sobre la mitjana. Al Berguedà, hi participen set: Bagà, Borredà, Casserres, Gironella, la Pobla de Lillet, Puig-reig i Vilada.