El Govern ha acordat crear una Comissió Interdepartamental de Prevenció de Riscs i Danys produïts per les espècies cinegètiques. Aquesta nova comissió està integrada per representants del Departament d’Agricultura, de Territori i Sostenibilitat, d’Interior i de Salut, i coordinarà l’acció del Govern entre els diferents departaments atès que la problemàtica actual és absolutament transversal i afecta a gran part del país, ja que l’excés de determinades espècies provoca danys a l’agricultura, accidents i problemes de salut.
Per exemple, la densitat de senglars s’ha multiplicat per 7 en el conjunt del país en els darrers 15-20 anys i la de conills per més de sis, com a conseqüència dels canvis de determinats usos territorials i establiment de zones d’especial protecció, que han deixat la caça en un segon pla i se l’ha considerat una activitat de lleure.
Durant el període 2003-2015 s’han autoritzat un total de 24.874 operacions de captures excepcionals per danys a l’agricultura. El 48% van ser per fer controls de senglar com a espècie responsable dels danys. Només l’any passat es van emetre 4.500 autoritzacions. En 12 anys s’han multiplicat per 9 les autoritzacions per danys a l’agricultura.
Els ungulats, però també les guineus i en menor mesura llebres i conills, estan molt relacionats amb accidents de trànsit. Generalment, es compleix que, a més densitat i abundància d’aquests animals, més accidents. Entre els anys 2008 i 2014, van tenir lloc 6.200 accidents de trànsit amb animals. L’any 2014 es van produir uns 1.900 accidents amb animals, 1.200 dels quals amb ungulats cinegètics. Es calcula que hi ha entre 700 i 1.000 accidents anuals amb senglars. Aquesta situació és especialment greu al Berguedà, on hi ha determinades carreteres a l'Alt Berguedà cap a la Pobla de Lillet o Saldes, o al Baix Berguedà cap a Casserres, que han presentat un alt nivell de conflictivitat.
Un nou Pla d’actuacions amb una visió integral i més efectiva
El Pla de prevenció dels danys i riscos originats per la fauna cinegètica té com a objectiu general establir un nou marc legal, administratiu i operatiu, per tal de fer front als nous reptes que generen els elevats nivells poblacionals que han assolit diverses espècies cinegètiques. Es tracta de prevenir i controlar de forma eficient i sostenible els riscos i danys que generen.
L’estratègia passa per la necessitat d’equilibrar l’ecosistema i buscar unes poblacions estables que no generin conflictes i minimitzar-ne els existents. Cal fer front a tots els impactes que tenen els danys de la fauna salvatge en: sanitat animal i salut per les persones, agricultura i ramaderia, accidents i seguretat a les vies de comunicació i biodiversitat i espais naturals. El repte és buscar un nivell sostenible d’aquestes poblacions de fauna cinegètica perquè estiguin en equilibri i en lloc de ser un problema siguin una oportunitat en els territoris rurals.
El Govern comença a treballar per controlar i prevenir els danys produïts per la fauna salvatge
L’excés de determinades espècies provoca perjudicis a l’agricultura, accidents i problemes de salut
ARA A PORTADA
-
El trasllat dels autobusos implicarà una redefinició de l'aparcament a la carretera de Solsona Lídia López
-
-
-
L'empresa adjudicatària de les obres als Pedregals incompleix la primera ordre d'inici dels treballs Lídia López
-
Els Mossos d’Esquadra detenen tres persones per sostreure productes valorats en 4.200 euros de supermercats de Solsona i Berga Redacció
Publicat el 25 de desembre de 2016 a les 15:00
Et pot interessar
-
Societat
Gósol posa data a la consulta sobre el canvi de demarcació
-
Societat
Un grup d'usuaris del Tossalet demana a l'Ajuntament de Berga que intervingui en el conflicte
-
Societat
Creixen les peticions d'ajuts al menjador i de transport escolar gestionades pel Consell Comarcal
-
Societat
El CAP Berguedà promou accions per a la prevenció de la diabetis mellitus a Berga
-
Societat
El PP també mou fitxa al Parlament per reclamar millores al transport públic del Berguedà
-
Societat
El Tren del Ciment tanca una nova temporada assolint el rècord històric de passatgers
