La Cuina del Bolet incorpora enguany una oferta de sopars amb maridatge

Els restauradors podran servir els menús de la campanya gràcies a la seva "creativitat" conservant bolets de la temporada passada perquè encara no se n'han fet

Publicat el 13 de setembre de 2023 a les 20:25
Actualitzat el 18 de setembre de 2023 a les 12:00
Del 15 de setembre al 15 de novembre es durà a terme la campanya de la Cuina del Bolet. Enguany, l'edició suma tres restaurants més fins a un total de 16 i incorpora una oferta de sopars maridats com a principal novetat. "La Cuina del Bolet és una de les campanyes més importants que fem des d'Hostaleria i Turisme del Berguedà", ha apuntat la presidenta de l'associació, Sílvia Culell, que ha reconegut que l'inici de l'actual temporada de bolets està sent "complicat" pel fet que "no hi ha bolets".

La Cuina del Bolet és una campanya que impulsa aquest producte als restaurants de la comarca mitjançant l'elaboració d'un menú especialment dissenyat per l'ocasió i que dona el protagonisme total als bolets. Així, amb plats des dels entrants i fins a les postres, el client podrà conèixer noves formes de preparar-los. Els preus dels menús oscil·len entre els 30 i els 52 euros i es podran gaudir a Ca l'Amagat i Niu Nou (Bagà); La Barana, La Cabana, Cal Travé i Hotel Estel (Berga); Hostal La Muntanya (Castellar de n'Hug); Els Roures i Restaurant Font Freda (Castellar del Riu); El Recó de l'Avi (Guardiola de Berguedà); Restaurant El Castell (La Pobla de Lillet); Cal Marsalet i Cal Majoral (L'Espunyola); Cal Marçal (Puig-reig); Susèn (Saldes); i Cal Candi (Vilada).

Una de les novetats d'enguany és que, seguint el fil de la darrera campanya de la Cuina de la tòfona i la caça, s'ha previst oferir sopars maridats. "Aquesta iniciativa va tenir molt bona resposta", assevera Culell, que explica que l'objectiu és poder diversificar l'oferta gastronòmica del bolet "més enllà del cap de setmana", ja que aquests menús se serviran només els dijous. En concret, els sis restaurants participants serviran un menú degustació de 35 euros acompanyats de diferents vins de la DO Pla de Bages. A la ruta dels sopars maridats hi participaran La Cabana (Berga), Restaurant Font Freda (Castellar del Riu), Cal Marçal (Puig-reig), La Barana (Berga), Ca l'Amagat (Bagà), Cal Marçalet (L'Espunyola) i Els Roures (Castellar del Riu).


"No hi ha bolets"

Ara bé, tots aquests plats s'hauran de preparar amb els bolets que els restaurants han hagut de conservar de la temporada passada o adquirir-los d'altres mercats, pel fet que a la comarca encara no hi ha rastre de bolets. "No tenim ganes d'amagar res: valorem la transparència i ser sincers", ha declarat la presidenta d'Hostaleria i Turisme, que s'ha mostrat esperançada perquè la pluja s'animi i això pugui donar inici a la temporada.

Sigui com sigui, la presidenta emfatitza que aquest context ha servit als restaurants per "ser creatius", i per implementar mètodes com les conserves, encurtir o congelar per tal de "garantir que podem donar el tret de sortida a la temporada". Una lectura amb la qual han coincidit els altres restauradors presents en la presentació, com Jordi Badia, de La Cabana, que ha apuntat que "tenim ganes de transformar els nostres plats amb imaginació". Amb tot, Culell no descarta que "veient la tendència climàtica, haguem d'endarrerir la campanya en un futur".


Part del patrimoni de la comarca

En la roda de premsa també hi ha participat Sebastià Prat en representació de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, qui ha reivindicat el valor de la tardor, els bolets i la gastronomia que en resulta com a part "de la cultura i el patrimoni del Berguedà". A més, també ha posat en relleu que "el bolet marca la temporada alta de visitants a la nostra comarca". Per tot això, Prat ha compartit que "cal ser més estratègics" en l'oferta de cara al visitant sense excloure als locals, als quals ha convidat a sumar-se i gaudir de la campanya. "Al Berguedà tenim coses molt bones i ens les hem de creure", ha refermat en aquesta línia Guillem Obradors, de Les Alzines Càtering.

De fet, aquest mateix any ja es posa en evidència aquesta voluntat per unificar l'oferta a través del programa conjunt de fires i mercats del bolet al Berguedà, al qual s'hi han sumat la Pobla de Lillet, Vilada, Guardiola de Berguedà i Cal Rosal. "Hem d'aconseguir donar una imatge de comarca unida", ha destacat Culell, que ha exposat que "les fires i els mercats també ens donen força als restaurants". "Tenim una oferta gastronòmica reduïda, però molt rica", ha valorat la presidenta, tot sentenciant que "hem de reivindicar aquesta diferència".