L’ACEB recupera la figura de l’aprenent al Berguedà

La patronal i empreses berguedanes formen en administració i gestió a una desena de joves a través d’un contracte de formació i aprenentatge

Publicat el 04 de juliol de 2022 a les 19:20
Actualitzat el 04 de juliol de 2022 a les 19:22
Nou alumnes estan realitzant, a l’Associació Comarcal d'Empresaris del Berguedà (ACEB), el curs per obtenir el certificat de professionalitat d’administració, arxiu, recepcionista i comptabilitat del programa de Formació Professional Ocupacional(FPO)  Dual. La patronal berguedana s’ha convertit, aquest any, en centre validat pel Servei d’Ocupació de Catalunya per oferir aquesta formació.

La FPO Dual combina les classes teòriques amb la pràctica a l’empresa amb un contracte de formació durant un any que permet als joves estudiar i formar-se directament a l’empresa i a la vegada rebre un sou. L’objectiu de l’ACEB és recuperar la figura de l’aprenent a la comarca per donar resposta a les necessitats de joves per accedir al món laboral i del teixit empresarial.

El projecte pretén ser una eina per a les persones en situació d'atur sense qualificació o nivell formatiu baix i amb més dificultats d'accedir al mercat laboral. L’objectiu del programa és millorar la seva ocupabilitat mitjançant la formació dual, un certificat de professionalitat i un contracte de formació i aprenentatge d’un any.

La patronal berguedana ha seleccionat 9 empreses del Berguedà sòcies de l’ACEB, que s’han acollit al programa i des del passat mes de març, i durant un any, tenen a la seva plantilla a nou joves d’entre 16 i 29 anys que s’han escollit per rebre aquesta formació amb contracte. Són empreses dels sectors de la construcció, industrial i de serveis.
 

Els nou alumnes que realitzen el curs a les instal·lacions de l'ACEB. Foto: ACEB


Als matins, els joves tenen el contacte directe amb l’empresa, i a les tardes, reben la teoria amb classes presencials a les aules de l’ACEB. Així doncs, el contracte és de 8 hores diàries que es divideixen, aproximadament, en 5 hores de pràctiques a l’empresa durant els matins i 3 hores de formació teòrica a les tardes (un 75% d’estada a l’empresa i un 25% de teoria) per obtenir el certificat de professionalitat.

[h3]Perfil demandat[/h3]
No és una decisió gratuïta l’aposta per aquesta formació. I és que un dels perfils més sol·licitats per cobrir al Berguedà per les empreses sòcies de l’ACEB és el d’administratiu/va i atenció al client amb coneixements de comptabilitat i d’ofimàtica. La patronal rep una mitjana de 16 ofertes de treball a l’any per a la cerca de persones per treballar. És tracta d’un perfil molt transversal i necessari al Berguedà, tenint en compte la manca de teixit empresarial clusteritzat i en canvi, l’existència d’empreses petites i de sectors diversos. D’aquesta manera, aquest perfil té majors capacitats d’inserció a les diferents activitats econòmiques de la comarca.

[h3]La figura de l’aprenent[/h3]
L’ACEB ha sol·licitat formar part d’aquest programa pilot i pioner al territori amb l’objectiu de donar noves oportunitats als joves i, a la vegada, facilitar als empresaris la cerca de perfils professionals necessaris en el seu dia a dia. La patronal berguedana aposta per recuperar la figura de l’aprenent en els perfils i especialitats professionals més mancats a la comarca i que més reclamen les empreses. El d’administratiu, és un dels més demandats a la borsa de treball entre els socis de la patronal en ser, el Berguedà, una comarca amb sectors molt diversificats i on el perfil administratiu és molt transversal.

L’ACEB creu en les oportunitats que ofereix la formació ocupacional dual i sempre que hi hagi les necessitats i el suport de les empreses i les administracions s’oferiran noves formacions per recuperar la figura de l’aprenent en d’altres oficis.