L'estació de busos de Berga torna a l'ordre del dia per l'oposició veïnal

Els veïns estan disposats a arribar als tribunals per frenar "una estació petita, mal feta i que suposarà un caos de mobilitat", on el vial a la C-16 i el POUM s'enreden al debat

28 de setembre de 2023, 19:43
Actualitzat: 19:43h
La zona de la Rasa dels Molins on s'ha de situar la futura estació d'autobusos
La zona de la Rasa dels Molins on s'ha de situar la futura estació d'autobusos | Lídia López
El projecte d'estació d'autobusos de Berga torna a estar a l'ordre del dia. Després de ser un dels punts clau en els diferents programes electorals i perdre protagonisme en el període estival, el debat s'ha reactivat amb força d'ençà del darrer ple de l'Ajuntament de Berga i s'ha acabat d'encendre amb la voluntat novament expressada des de l'Associació de Veïns de la Rasa del Molins de frenar el projecte amb la forma i fonaments que té actualment. Sobre la taula, on ja s'acumulen idees i propostes dels darrers 20 anys, ara prenen la primera línia dos elements: el vial a la C-16 i la modificació del POUM.

En representació dels veïns, Jordi Puntas avança que l'ens ja ha "activat l'advocat" per tal de poder fer front a l'execució de l'estació tal com està projectada a hores d'ara. De fet, assenyala, no és la primera vegada que l'entitat ha "frenat" la construcció d'un equipament d'aquestes característiques a la zona, ja que, segons detalla, van impedir que l'aleshores govern fes realitat una estació de busos a la part central de la Rasa dels Molins, on ara s'ubica el parc i la zona verda.

És justament aquest espai el que, pròximament, el consistori vol corregir al POUM, tenint en compte que hi ha "desajustos entre la realitat física actual i les qualificacions urbanístiques del POUM" i, pel qual, hi ha oberta una consulta ciutadana. Per a Puntas, "darrere d'aquest tràmit hi ha la voluntat de fer espai per encabir l'estació", projectada al capdavall de la Rasa i que s'ha de fer realitat a banda i banda del carrer Pere III. Un fet extraordinari per aquest veí, que clama que "serà l'única estació de bus del món on passi un carrer pel mig".

Ara bé, independentment d'aquesta adequació del POUM i, segons el portaveu, objectiu de "retallar un 25% l'actual parc del centre de la Rasa", des de l'associació consideren que "l'estació no hi cap". "Serà una estació de joguina", ironitza Puntas, que també lamenta que edificar aquest equipament al lloc suposarà, de facto, impedir el desenvolupament de la urbanització de la Rasa dels Molins en sentit sud.


En cerca d'aliances al ple municipal

L'altra estrella en aquest mar de constel·lacions de projectes fallits és el del vial cap a la C-16. Previ a la celebració del ple de setembre, l'equip de govern va expressar la voluntat de portar la demanda per aquesta via alternativa a l'accés pel carrer Pere III a la Generalitat, administració que pagarà l'execució de la futura estació. Aquesta posició s'avé amb el que Junts per Berga ha plantejat al llarg de la campanya electoral, però que per a la formació és conditio sine qua non. En canvi, des del govern, el regidor d'Urbanisme, Aleix Serra, va declarar al ple que "volem que es construeixi l'estació d'autobusos a Berga, a la Rasa del Molins, amb vial o sense".

Des de l'associació comparteixen que s'han trobat amb el portaveu de Junts per Berga, Ramon Caballé, el qual els ha traslladat que només aprovaran el projecte si aquest inclou el vial ja d'entrada. "Les posicions hi són per aguantar-les, i els compromisos per defensar-los i respectar-los. Nosaltres només votarem a favor d'una estació de busos que inclogui el vial, com hem dit des de fa temps", ha exposat en declaracions a Nació Berguedà el mateix Caballé, que ha remarcat que "no ens enredaran" fent referència a promeses per incloure el vial posteriorment.

D'aquesta manera, des de l'associació de veïns busquen aliances entre els grups municipals, on ja troben l'avinença del PSC i Berga Grup Independent els quals, segons Puntas, tampoc donaran el vistiplau al projecte actual de l'estació. També han picat la porta del Consell Comarcal del Berguedà on, Ramon Caballé, amb el "barret de president", ja els ha expressat que la finalitat de l'ens comarcal és la de ser un "ajuntament d'ajuntaments" i que la decisió per a la instal·lació d'aquest equipament és una competència única i exclusiva del consistori.

Amb tot, els veïns de la Rasa dels Molins obren la porta a un dels projectes pensats precisament a la zona i que data del 2001: una estació de busos soterrada a la part sud de la Rasa amb un accés directe precisament a través d'aquest possible vial directe des de la C-16. Ara bé, segons les primeres estimacions (que no s'han posat al dia), suposaria una inversió notablement més elevada que la dels quatre milions que ara es planteja.
 

"Treure el mort d'un lloc i posar-lo en un altre"

Tot el moviment mediàtic de les darreres jornades s'ha acabat traslladant a les xarxes socials, on alguns usuaris han titllat l'associació de veïns d'egoistes per oposar-se al projecte per no haver de tenir-lo a prop de casa. Preguntat per aquest mitjà, Puntas ha considerat que aquestes valoracions provenen de "gent que van a favor d'aquest projecte" i insistint que, si es fa realitat l'estació soterrada a la part sud, no hi trobaran cap problema.

Sigui com sigui, defensa que l'agrupació actua com a "berguedans que no volem una estació petita, mal feta i que suposarà un caos de mobilitat", i recalca que "tenim el dret de dir-hi la nostra, com tots els veïns de Berga podem opinar del que passa a la nostra ciutat". Així mateix, animen tant l'equip de govern com als defensors del projecte a la Rasa dels Molins "que demanin als veïns del passeig de la Pau què en pensen de l'estació actual", etzibant que "volen treure el mort d'un lloc i posar-lo en un altre".

Per tot plegat, des de l'Associació de Veïns de la Rasa del Molins es mantenen ferms respecte de l'oposició a l'actual projecte d'estació de busos i avancen que, si cal, arribaran als tribunals perquè no es faci realitat.
 
Arxivat a