14
de setembre
de
2017
Actualitzat:
06
d'octubre,
9:27h
El director irlandès Brian O'Malley clausurarà la 50 edició de Sitges 2017 amb The Lodgers, un conte gòtic d’horror situat a la Irlanda rural de principis de segle XX. Així ho ha revelat el certamen en la presentació de l'edició a Madrid. De la propera edició també destaca la presència de convidats d'excepció com Guillermo del Toro, Susan Sarandon, Dario Argento i William Friedkin, així com de dues de les protagonistes de la sèrie Stranger Things, Millie Bobby Brown i Noah Schapp.
A banda de novetats, el festival recuperarà algunes de les joies clàssiques del gènere dels darrers cinquanta anys, com ara L'exorcista (1973), Suspiria (1977) o La cumbre escarlata (2015), films clau per entendre l'evolució del gènere fantàstic des de finals del segle XX fins al nou mil·lenni. S. Craig Zahler –que va enlluernar amb la seva òpera prima Bone Tomahwk– tornarà a Sitges amb Brawl in Cell Block 99 i procedent dels Estats Units també es podrà veure Happy Death Day, una comèdia de terror signada per Christopher Landon.
Un homenatge als clàssics del festival
El Festival de Sitges arriba al mig segle de vida, i ho fa fidel a les seves arrels: recordant als clàssics del cinema fantàstic que han passat per les seves sales des d’aquella primera projecció que es va efectuar al Prado el 1968. Per recordar aquesta efemèride, la sala d’aquesta centenària entitat acollirà el proper 28 de setembre la projecció d’Aelita (Yakov Protazanov, 1924), un clàssic soviètic de la ciència ficció amb el qual es va inaugurar la primera edició del Festival.
De la mà de Guillermo del Toro, Dario Argento i William Friedkin, Sitges recuperar films com L'exorcista (1973), Suspiria (1977) o La cumbre escarlata (2015). El Festival també retrà homenatge a l’actriu Susan Sarandon, protagonista de la pel·lícula de culte The Rocky Horror Picture Show (1975), que després arribaria a convertir-se en una de les grans dames de Hollywood.
Una aposta per nous realitzadors, del 5 al 15 d'octubre
L’esquelet que sustenta la programació que podrà veure’s en el Festival, del 5 al 15 d’octubre, està conformada per l’obra de joves realitzadors procedents d’Estats Units, l'Amèrica llatina, Àsia i Europa, que estan cridats a convertir-se en els líders del fantàstic dels propers anys. Brian Taylor, Hélène Cattet, Bruno Forzani, Emilio Portes, Cho Sun-ho, Andrés Goteira, entre d’altres, deixaran la seva empremta al festival.
L’escriptor i director Brian Taylor dirigeix Mom and Dad, la seva primera pel·lícula en solitari després de Crank: veneno en la sangre. Mom and Dad narra una estranya epidèmia que provoca atacs de violència letal de pares contra fills. Està protagonitzada per Nicolas Cage i Selma Blair. Per la seva part, S. Craig Zahler –que va enlluernar amb la seva òpera prima Bone Tomahwk– torna a Sitges amb Brawl in Cell Block 99, en què un exboxejador reconvertit en traficant de drogues aterra en una presó que es convertirà en un autèntic camp de batalla. Procedent dels Estats Units també es podrà veure Happy Death Day, una divertida comèdia de terror signada per Christopher Landon, que barreja els arguments de Scream i Atrapado en el tiempo, fins a fer embogir Jessica Rothe, que veu com un emmascarat la mata una i altra vegada.
Interior de l'Hotel Melià de Sitges durant una de les projeccions Foto: Sitges Film Festival
L'argument del temps també serà el protagonista de la pel·lícula coreana A Day, del debutant Cho Sun-ho, en la que un famós cirurgià és testimoni d’un accident en el que veu morir la seva filla. Una escena que es repetirà en un bucle sense fi, i en la que el pare intentarà canviar el destí de la seva filla. Després d’un any 2016 en el que els grans autors asiàtics van copar la programació del Festival de Sitges, en la present edició, l’espectador podrà comprovar que hi ha vida més enllà de grans títols com La doncella, amb pel·lícules com per exemple la taiwanesa mon mon mon Monsters, de Giddens Ko, que combina el bullying amb el terror sobrenatural en un film que es troba entre les sorpreses que el Festival presenta cada any.
Altres debuts destacats de la selecció asiàtica són el de Jonathan Li (assistent de direcció en la trilogia de Infernal Affairs), que presenta The Brink, un thriller 100% de Hong Kong, protagonitzat per Shawn Yue, que sorprendrà; i el de Lee Sa-Rang, que aconsegueix amb Real un creuament entre Nicolas Winding Refn i el millor thriller coreà.
La reinvenció del gènere de zombis
La canadenca Les affamés, de Robin Aubert –conegut per Saints-Martyrs-des-Damnés-, reinventa el gènere de zombis, amb una visió intel·lectualitzada i gairebé ja de culte després de passar pels festivals de Toronto i Austin. Un altre dels grans debuts de l’any, que consolida el paper de les dones realitzadores en el cinema de gènere, és el de la directora francesa Coralie Fargeat. La seva òpera prima, Revenge, destil·la violència amb gestos de complicitat als clàssics dels 70, i conté un clímax final que serà un somni per als amants del fantàstic. Des d’Hongria arribarà Jupiter’s Moon, de Kornél Mundruczó, director que sempre ha introduït l’element fantàstic en les seves pel·lícules, convertint-lo en un mecanisme visual perfecte.
Per la seva banda, el britànic David Bruckner, juga a The Ritual amb textures que van més enllà de La bruixa de Blair per aconseguir una pel·lícula d’horror, que ha gaudit d’una excel·lent recepció a Toronto. Més talent europeu aquest any a Sitges arribarà de la mà de Thelma, del noruec Joachim Trier, que des del punt de vista autoral, presenta un thriller sobrenatural que aprofundeix en l’existència humana, amb la superproducció russa Salyut-7, film que narra el rescat de l’estació espacial Salyut-7 el 1985; o amb l’espectacular western holandès Brimstone, protagonitzat per Dakota Fanning i Guy Pearce.