L'«Independent de Gràcia» celebra la seva edició 500

El setmanari engega el projecte fotogràfic "L'any del 500", una radiografia de com és la vida al barri

Publicat el 08 d’octubre de 2013 a les 06:05
El diari d'informació local l'Independent de Gràcia, de distribució gratuïta, ha arribat aquesta setmana a la seva edició número 500. Per commemorar-ho, es farà durant tot el 2014 un recull de fotografies que pretenen ser una finestra a la manera de viure de la societat civil catalana actual.

Aquesta iniciativa, segons explica a Nació Digital el director del setmanari Albert Balanzà, no és casual. Com ha passat a diverses localitats catalanes, actualment a Gràcia hi ha un sentiment per voler recuperar la memòria històrica a través del recull de fotografies. Agafant aquest esperit, l'Independent de Gràcia ha volgut promoure aquest projecte, però no per saber com era la societat fa uns anys, sinó com és ara. El retrat d'aquesta societat anirà a càrrec de l'historiador gracienc Josep Maria Contel, que ja és el responsable d'una exposició de fotografies històriques del barri.

Balanzà també ha volgut recordar que per la celebració d'altres efemèrides del diari la fotografia ja havia estat la protagonista, com quan en la seva edició número 200 "es va fer un diari imaginari del que passaria el dia després de la independència de Gràcia", amb una captura del balcó de l'Ajuntament com a portada. Balanzà recorda que en aquell moment hi va haver gent que s'ho va creure, una mica a l'estil de La Guerra dels Mons.

Una cosa semblant va passar per l'edició 300, quan "es va canviar la perspectiva" fent una fotografia des del balcó de l'Ajuntament. En aquesta ocasió, tres-centes persones es van aplegar al carrer per quedar immortalitzades.

L'Independent de Gràcia va néixer l'any 2000 amb la pretensió de ser un diari de referència a nivell local, però sempre amb la intenció de voler competir amb la premsa generalista. El projecte ha sobreviscut a la crisi gràcies al repartiment dels seus ingressos. En aquest sentit, les ajudes públiques mai han superat el 15%, i des de fa tres anys ja no existeixen. El model de negoci va més encarat al petit comerç, que publicita les seves botigues a un diari amb una difusió molt concreta.