Els sis capítols situen l'espectador al País Basc de la dècada dels anys 60, quan l'ETA acabada de fundar encara caminava amb indecisió i lluites internes per acabar de resoldre un debat que la marcaria per sempre: lluita armada sí o lluita armada no. És aquesta línia invisible la que intenta retratar Barroso amb exactituds històriques i molt poques variacions per a la ficció.
Una línia que apareix, de manera més o menys explícita, en un guió ambiciós i amb una capacitat envejable per parlar sobre una temàtica majoritàriament tabú en la història audiovisual de l'Estat. Un repartiment d'alta qualitat -amb la gran participació d'intèrprets catalans en una història basca- dona ales a aquest guió fet amb la cura necessària que necessita una temàtica d'aquest calibre.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ECtGM-lHxUI[/youtube]
Álex Monner és l'encarregat de donar vida a Txabi Etxebarrieta, el líder que va disparar una de les bales més transcendentals de la història d'ETA: la primera mort de la banda, el guàrdia civil José Pardines l'any 1968. La sèrie navega amb solvència en la transformació de l'organització, des d'una agrupació obrera i comunista a les reivindicacions nacionalistes i la decisió d'armar-se. Aconsegueix una síntesi clara, entenedora i notable per a tots aquells espectadors que no dominin la temàtica o desconeguin absolutament qui era Etxebarrieta.
L'actuació de Monner convenç al llarg dels episodis, però el seu accent basc forçat descol·loca en les primeres aparicions. Tot i això, Barroso ha aconseguit agrupar un seguit d'intèrprets de luxe que eleven la producció i el tema que tracta a la categoria que es mereixen. Antonio de la Torre, Enric Auquer, Asier Etxeandia i Anna Castillo, a més de les grates sorpreses que han generat Patrick Criado i Amaia Sagasti.
.jpg)
Diversos dels protagonistes de la sèrie Foto: Movistar Plus
La producció no demana segones o terceres interpretacions. És senzillament fàcil de consumir i té un potencial enorme per ser gaudit per tota mena de públics. Ara bé, Barroso sap jugar en l'escenari de les contradiccions ideològiques que van portar a ETA a prendre les armes. El director també sap recordar el context franquista, les opressions sofertes pels bascos i les corrents comunistes -en diverses derivades- que arrossegava la dècada. La sèrie sap palpar la societat del moment i traslladar-la a la petita pantalla, amb matisos i variacions fictícies, però en essència fidedigna.
La línea invisible és un producte de nivell fet a consciència, que segueix obrint la porta a que des de l'estat espanyol es produeixin produccions de la memòria històrica sense caure en bàndols i relats contraposats.