Els llogaters catalans «regalen» 85 milions d'euros a la Hisenda espanyola

Per ser jove o per desconeixement 217.000 inquilins catalans no es van deduir el lloguer. Els inspectors d'hisenda acusen el fisc d'amagar informació

Publicat el 21 d’octubre de 2010 a les 12:51
217.000 llogaters catalans Foto: A.C/ND

Els inquilins d'habitatges a Catalunya amb dret a desgravació estatal no van presentar declaració o van deixar de deduir més de 85,6 milions d'euros pel lloguer d'habitatge durant 2008. Aquesta és la sorprenent conclusió de  l'informe “Deduccions per Lloguer i Compra d'Habitatge'”elaborat per Tècnics d'Hisenda (GESTHA).

L'informe de Gestha, realitzat a partir de les dades de l'IRPF i del Ministeri d'Habitatge de 2008, constata que més de 217.700 arrendataris catalans que van poder deduir el lloguer en la seva declaració de l'IRPF de l'any 2008 – amb una mitjana de 393 euros per declarant- no ho van fer. Una xifra que suposa que més de sis de cada deu (61,7%) van rebre una devolució menor o van pagar una mitjana de 256 euros de més en la seva declaració de la renda de l'any passat.

Els joves i els contractes en negre,  els més afectats

En opinió dels tècnics d'Hisenda, un dels col·lectius més afectats és el dels joves que viuen de lloguer i que, pel fet que generalment no superen la xifra mínima d'ingressos anuals - fins a 22.000 euros si tenen un sol pagador-, no declaren per desconeixement dels seus "drets", deixant escapar d'aquesta manera els beneficis fiscals i la possibilitat d'obtenir la devolució dels seves retencions.

Un altre col·lectiu que també podria estar afectat és el d'aquelles persones que tenen contractes de lloguer no declarats legalment. En l'actualitat es calcula que hi ha 312.781 lloguers no declarats a tot el país, el que representa el 59,1% del total del parc d'habitatges llogats, segons la IV edició del "Informe sobre els Lloguers Submergits a Espanya" realitzat per aquest mateix col·lectiu, Ghesta.

Segons dades de Gestha, només 135,000 contribuents catalans s'han beneficiat de les deduccions estatals per lloguer el 2008, primer any de la posada en marxa.
Els tècnics d'Hisenda, a la vista de l'estudi, exigeix que a l'esborrany de la Renda, l'Agència Tributària avisi els llogaters que tenen un domicili i no constin com a propietaris, per a que es fixin si compleixen els requisits de la deducció estatal i autonòmica al lloguer, avís que s'omet en els esborranys de l'AEAT.