La logística fa valer el seu pes en la inauguració del SIL

Més de 650 empreses participen en el Saló Internacional, que s'ha convertit en un centre de trobada i anàlisi d'un sector que, en paraules de Pere Navarro, delegat al Connsorci de la Zona Franca, "és el que fa que les coses passin al món"

El SIL s'ha inaugurat avui i s'allargarà fins divendres vinent al recinte firal de Montjuïc.
El SIL s'ha inaugurat avui i s'allargarà fins divendres vinent al recinte firal de Montjuïc. | Hugo Fernández
05 de juny de 2024, 14:55
Actualitzat: 15:24h

"La logística mou el planeta, és el que fa que les coses passin, i durant tres dies serem la capital del món en aquest sector". Pere Navarro, delegat especial de l'Estat al Consorci de la Zona Franca, subratlla la rellevància del Saló Internacional de Logística (SIL), que aquest dimecres s'ha inaugurat a l'espai firal de Barcelona amb assistència del ministre Óscar Puente, l'alcalde Jaume Collboni i la consellera Ester Capella. Navarro explica a Nació que, després de més de 25 anys, el SIL ja és un centre de referència mundial: "Hi participen més de 650 empreses de prop d'un centenar de països, tenim un 35% de participació internacional i 120 start-ups presentaran els seus projectes".

Pere Navarro assenyala com el context internacional ha incidit a l'hora de transmetre la importància estratègica de la logística, recordant les tensions produïdes els darrers mesos entorn l'estret d'Ormuz o la crisi que va provocar la caiguda del pont de Baltimore. També destaca el paper que té el sector en l'ocupació: "La logística crea llocs de treball estables i de qualitat. Ja no estem parlant dels vells magatzems, sinó del Big Data, la IA, el blockchain i les noves tecnologies". Navarro subratlla que divendres se celebrarà una nova edició del Job Market Place, en què 370 candidats participaran en un espai de trobada i entrevistes d'empresa per cobrir 12 llocs de treball. 

Lluny de ser només una fira d'expositors, el SIL vol fer un estat de la qüestió de la logística al món. "Fins fa poc no es valorava prou el sector perquè tota l'atenció econòmics estava centrada en àmbits com el turisme o la indústria. Però ara això ha canviat", explica Ignasi Sayol, president del Clúster Logístic de Catalunya, que aplega més de 70 empreses del sector i està vinculat a Pimec. Mentre atén  nombroses firaires a l'espai de Montjuïc, Sayol subratlla la rellevància del Clúster: "Fem una tasca de lobby del sector, de buscar solucions logístiques al nostre teixit productiu i de generar sinèrgies entre les empreses". 

Un dels darrers èxits de l'entitat ha estat que Cimalsa, l'empresa pública de la Generalitat abocada al sector, ha reconegut un estudi del Clúster que xifra la logística en un 12% del PIB, quan abans l'estimava en tan sols un 4%. Com recordava també Pere Navarro, Sayol subratlla com el context geopolític ha subratllat la importància de ser "logísticament eficients". "L'escenari post-Covid i l'increment de preus energètics ha recordat que la logística impacta de ple en els costos i els proveïments, esdevenint un element essencial per a la indústria".     

La rellevància del SIL també és destacada per Carles Roig, expert en logística d'Esade, que destaca la transcendència estratègica d'una branca essencial per a la indústria. Per Roig, el sector viu un moment de debat per adaptar-se al nou paisatge dominat per les exigències de la transició energètica i l'aposta per la reindustrialització: "El SIL, en aquest sentit, no és només un espai on es fan presentacions de les diverses empreses, no vol ser només una fira d'expositors, sinó que és un punt de trobada de tots els actors del sector per debatre i analitzar el que passa i sobre què es pot fer per capitalitzar al màxim el talent logístic".  

El programa del SIL corrobora les paraules de Carles Roig. Al llarg dels tres dies del SIL es faran més de 70 sessions de treball i intervindran més de 300 oradors. A l'escalf de la trobada s'ha elaborat el XIV Baròmetre del Cercle Logístic en què han participat més d'un miler de directius i que en les seves conclusions destaca que el 89,5% de les empreses avala que la innovació ha estat un factor determinant en la seva eficiència logística i que més de la meitat ha planificat inversions superiors al milió d'euros per posar-se al dia en economia 4.0 en els propers cinc anys.